Мета : Ознайомити учнів з особистістю митця та його світоглядом; розкрити причини трагічного сприйняття світу письменником; сприяти розвитку адекватного сприйняття нетрадиційних поглядів і вчинків.
Тип уроку : Лекція з елементами бесіди.
Словник уроку: абсурд , альтруїзм , гротеск , гуманізм.
Тільки люди , яких уразила
однакова недуга, розуміють
одне одного.
Франц Кафка
Хід уроку
Підготовка до сприйняття нового матеріалу
Вчитель: Доброго дня! Прошу сідати. Я рада спільно з вами провести урок за творчістю Франца Кафки. (Оголошення теми , мети , епіграфа уроку)
Тему прошу записати в зошит.
Розвиток літератури невід’ємний від розвитку суспільства і відбиває всі його труднощі , особливості , всі бурхливі події та проблеми особистості і суспільства , націй та народів , окремих країн.
Література ХХ століття як найтісніше повоза на з усіма перипетіями свого часу, складністю та суперечливістю якого зумовлені своєрідність та різноманітність світового літературного процесу , його активна участь у соціально – політичній та ідеологічній боротьбі. Літературний процес жодної епохи не був таким важким , напруженим і суперечливим , як у ХХ столітті.
Давайте згадаємо, чим характерний цей час, перехідний, на зламі війн та революцій. Людина осмислює все пережите, а митці відображають у своїх творах. У цей час виникає у мистецтві більше десятка течій і напрямів нереалістичного спрямування, що мають загальну назву. Яку саме?(Модернізм)
Розгляньте схеми і таблиці, що лежать перед вами. Зачитайте визначення модернізму.
Що є вихідною позицією для модернізму? (Життя абсурдне і тому неможливе відбити його засобами традиційної поетики).
Словникова робота – абсурдний , недоречний , безглуздий нісенітний , недоладний.
Абсурдний світ – світ в якому Бога немає , за Ніцше, що філософське обґрунтування певних течій і напрямів модернізму. Один із перших представників модернізму – Франц Кафка.
“Тільки люди , яких уразила однакова недуга, розуміють одне одного”, такий запис Кафка зробив, коли йому було 20 років. Що розумів він під недугою? Самотність невпевненість у собі, страх перед життям. Кожен письменник несе у своїй творчості відбиток своєї епохи, причому епохи помноженої на авторську людську особистість. Тільки в цьому разі твір буде заслуговувати на увагу читачів і представить у повному обсязі час і проблеми людини свого часу.
Видатний твір майстра – це твір , де йде мова про проблеми епохи, відтворені типові аспекти формування і розвиток особистості не тільки у певному історичному часі, а й виявлені загальнолюдські проблеми незалежно від історичного часу.
Досить мало є на світі письменників, у творчості яких власне життя і власна доля відігравали б таку визначну роль, як у Кафки. І не тому, що він чогось такого прагнув, а тому , що так склалось. Та він і нерозумів, напевне, до кінця своєї вагомості, своєї показовості, своєї долі. Кожен письменник, створений своєю біографією. Як би він і не мав такої, то її саму було б вигадати.
Учень: Франц Кафка народився у 1883 році в родині комерсанта, власника галантерейної крамниці Германа Кафки і його дружини Юлії, уродженої Львові. У подружжі він був первісток. З п’яти дітей, що народилися після нього, виживуть три сестри. З молодшою, Оттой, у Кафки до кінця його днів залишиться ніжна, зворушлива дружба. Листи до неї складуть окрему книгу.
Учень: Сімейні стосунки були скоріше сімейними путами для Кафки. Ми знаємо що сімя відкладає відбиток на формування особистості, на характер, саме в родині закладаються найкращі якості людини, тому що перед очима дитини – взаємовідношення батьків. Це в сім’ях, де панують любов та взаємна довіра. У Кафки важкі відносини склалися з батьком, людиною владною, безцеремонною і грубою.
Учень(Кафка):У 1919 я вперше втік з рідного дому. Незабаром з’явився знаменитий «Лист до батька» . В ньому є такі слова: « Неможливість спокійного спілкування мала ще й інший по суті, зовсім природній наслідок: я розучився говорити. Ти дуже рано заборонив мені слово. Твоя погроза : «Не суперечити!» - і піднята при цьому рука супроводжують мене завжди і скрізь».
Вчитель: сімейні відносини мали для Франца особливе значення. Його оточували землі заселені християнським народом, він не міг бути серед них своїм, тому , що був євреєм. І тому сімя , вузьке коло близьких людей були йому вкрай необхідні. Але саме цієї, такої потрібної теплоти він не мав у дома. Та батько хотів бачити у синові комерсанта, сильну людину.
Але, на біду, єдиний спадкоємець галантерейної фабрики і фірмової крамниці народився художником. І цього батько не міг йому вибачити. Він мріяв про здорового, практичного і самовпевненого спадкоємця. А перед ним стояла хвора на туберкульоз, тиха, нервова людина, яка повністю складалася із літератури.
Учень: Освіту Ф.Кафка отримав у Празькому університеті. Працював юристом у різних установах Праги. Одружитися так і не зважився. Сім років хворів на туберкульоз. У 1924 році помер у санаторії під Віднем. Кафка прожив усього 41 рік.
Учень (Кафка): «Мені потрібно багато бути на самоті. Все що не стосується літератури мені набридає».
Учень: Практично все життя Кафка писав «у стіл». Інколи його твори друкували. Їх цінував Гессен, Томас Манн, Брехт. Існувало вузьке коло прихильників. Але світова слава прийшла до Кафки по смерті, коли спочатку в США, а потім у Європі почали широко видавати зібрання його творів, почали бачити в його творчості вищу, над реалістичну правду. Вичерпати Кафку, автора романів «Процес», «Замок» і багатьох новел, до кінця неможливо, так само, як і неможливо до кінця пояснити його химерну і водночас правдиву творчість.
Учень (Кафка): « Едшміт твердить, що я втискаю дива у звичайні події – це, звичайно, глибока помилка з його боку – звичайне – вже саме собою диво! Я лише записую його. Можливо, я дещо прояснюю речі, як освітлювач напівзатемненій сцені. Та це не правильно! В дійсності сцена не затемнена. Вона сповнена денного світла. Тому люди й мружать очі та бачать так мало».
Вчитель: Отже великі митці дивляться на світ широко відкритими очима і бачать приховане від них. Гоголь – фантасмагорію реальності ХІХ століття, а Кафка - реальність фантасмагорії буття ХХ століття. Який же світ в очах Кафки? (Учні , підготовлені за випереджальними завданнями, роблять за змістом і проблематикою прочитаних творів Франца Кафки).
Пропоную вам для обговорення щоденникові записи Кафки його афористичні висловлювання.
« Є два людських гріха, з яких витікають усі інші: нетерпіння і лінощі душі. Через своє нетерпіння люди вигнані з раю, а через лінощі не можуть туди повернутися. Але, можливо, існує лише один тільки гріх: нетерпіння. Через нетерпіння були вигнані, через нетерпіння не можуть повернутися».
« Зрозуміти, що для щастя доволі клаптя землі, на якому вміщаються твої ноги».
«Щасливий я був тільки тоді, коли б зміг привести світ до чистоти, правди, сталості…»
Вчитель: « Майстерність Кафки полягає в тому, що він змушує читача перечитувати твори… Кафка відмовляє своєму Богу в моральнім звеличенні, проникливості доброті, але тільки для того, щоб з новою силою кинутися в його обійми» Такі думки, що до творів Кафки висловив Альберт Камю.
А нам з вами, щоб зрозуміти письменника, треба хоч на хвилинку стати на його місце.
Початок ХХ століття – жорстокий час. Майстри пензля писали апокаліпсичного змісту картини, які наводять жах. Подивіться на фрагменти художника Сальвадора Далі. Відчувається наближення кінця світу, людина зображена з деформованою головою, а над нею ми бачимо уламок гострого каменю, який ось - ось вдарить її і розіб’є голову аж до мозку. Тут є символи, знаки, які нам підказують, що на людину чатує небезпека. У художника – модерніста на душі відчай, песимізм. Ось так він відчуває світ та людину яка втратила духовні орієнтири і тягнеться до зла і насильства.
Твори Кафки сповнені ідей абсурду, в відчутна прихована єдність фантастичного і реального, надлюдського і буденного. Герой новели « Перевтілення » Грегор Замза перетворюється на комаху, але хвилює хлопця навіть не це , а те, що він, комівояжер, не з’явився на роботу і хазяїн буде незадоволений його вчинком.
То чи є в рамках людського існування більша надія , ніж та, щоб уникнути цього існування? Так ставимо запитання ми і в дома читаємо новелу Франца Кафки « Перевтілення» , створюючи цитатник за твором. Художники можуть замість цитат підготувати ілюстрації до твору.
Підсумки уроку.
Немає коментарів:
Дописати коментар