Мета: Поглибити знання учнів про портрет, навчити розрізняти портрет як жанр живопису та літературний опис зовнішності персонажа; розширити портретну лексику учнів; розвивати творчу уяву, логічне мислення, усне мовлення; сприяти залученню учнів до багатства світової культури; виховувати культуру мовлення.
Обладнання: комп’ютер, учнівські ілюстрації до повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра», портрети відомих художників, папка «Учись учитись», словник іншомовних слів, текст повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра», підручники.
Міжпредметні зв’язки з образотворчим мистецтвом, російською мовою.
Тип уроку – урок розвитку зв’язного мовлення.
Використані прийоми: мультимедійні технології, літературна вікторина «Впізнай героя за портретом», кросворд, «Незакінчене речення».
Изобрази ее мне точно
Осанку, возраст и черты
Чтоб в них я видел и заочно
Ее и сердца красоты…
Державин
Хід уроку
- Організаційний момент
- Актуалізація опорних знань.
Епіграфом нашого уроку взяті слова видатного російського поета Державіна.
Прослухавши його, як ви вважаєте, про що йтиме мова на нашому уроці?
Чи вірні ваші висновки ви дізнаєтесь після того, як розгадаєте чарівний кросворд за твором Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра».
Запитання по горизонталі:
- Кому з героїв твору Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» належать слова: «Хто попускає дитину, той її псує»?
- Хто такий Чорний Месник Іспанських Морів?
- Ким мріяв стати Марк Твен?
- Яка кличка кота тітки Поллі?
- Яке слово було паролем піратів Тома і Гека?
- Ім’я дівчинки, яка подобалася Тому?
- Ім’я чоловіка, якого несправедливо ув’язнили?
П
|
О
|
Л
|
Л
|
І
| ||
Т
|
О
|
М
| ||||
М
|
О
|
Р
|
Я
|
К
|
О
|
М
|
П
|
І
|
Т
|
Е
|
Р
| ||
К
|
Р
|
О
|
В
| |||
Б
|
Е
|
К
|
К
|
І
| ||
П
|
О
|
Т
|
Т
|
Е
|
Р
|
- Оголошення теми та цілей уроку.
(робота в зошиті)
- Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Словникова робота (запис в зошит)
Слово «портрет» французького походження. За словником іншомовних слів слово портрет має два значення: 1. Зображення певної людини або групи людей в живописі, скульптурі, графіці або фотографії; 2. Опис зовнішності персонажа в літературі.
- Діти, як ви вважаєте, на якому уроці потрібно вивчати портрет?
- Чому на уроці образотворчого мистецтва?
- Хто є творцем портретів в образотворчому мистецтві?
- Яких художників та їхні картини ви знаєте?
На підтвердження ваших суджень давайте переглянемо невеличкий сюжет з Енциклопедії світового класичного мистецтва «Портрет»
- Чи відрізняються портрети за композиційним вирішенням та від кількості один від одного?
Ваші відповіді можна оформити у вигляді таких схем.
За композиційним вирішенням
|
У повний зріст поколінні поясні погрудні
Упівоберта збоку фронтальні
Від кількості
|
Індивідуальні парні групові
- Яким способом створюються портретні зображення?
За способом створення
|
З натури по пам’яті на підставі малюнків за словесним описом
інших художників, або уявою
кіно, фотографій
- Чому ми вивчаємо портрет на літературі?
Портрет здебільшого використовується в епічних творах. У ліриці, а особливо у драматургії словесне портретування застосовується обмежено.
Літературна вікторина «Впізнай героя за портретом»
(за текстом твору Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»)
Слово вчителя.
Витвори живопису або музики ми сприймаємо за допомогою органів чуття – очима або вухами. А літературний твір, хоча він і написаний словами, ми теж можемо «почути» чи «побачити» лише завдяки нашій уяві. Бо для письменника слово – такий самий «будівельний матеріал», як мармур – для скульптора, камінь – для архітектора, фарби - для художника, звуки – для композитора. Про талановитого письменника часто говорять: «Він майстерно володіє словом», маючи на увазі передусім те, що він спроможний надавати мові художньої виразності.
- Діти, ви більше любите які книги, з ілюстраціями чи без? Чому?
- Звідки художники – ілюстратори знають які повинні бути малюнки?
- Отже існують не тільки різнокольорові фарби, а й слова?
---Якщо ці слова вживаються для опису зовнішності то вони відносяться до портретної лексики.
Наведення прикладів вживання портретної лексики:
Обличчя: кругле, повне, худорляве, засмагле, ніжне, тендітне, просте, живе, стомлене...
Волосся: русяве, каштанове, біляве, сиве, коротке, густе, хвилясте, пишне, блискуче…
Очі: сірі, темні, сумні, лагідні, проникливі, злі, добрі, розумні, ясні, гострі, вузькі…
Погляд: уважний, гострий, привітний, веселий, з підозрою, задумливий, байдужий…
Ніс: прямий, тонкий, кирпатий, з горбинкою, широкий, товстий, короткий…
Рот: маленький, дитячий, стиснутий, невеликий, усміхнений, широкий…
Брови: чорні, темні, вицвілі, тонкі, широкі, вищипані, фарбовані, густі, сіді…
Постать (постава): висока, середнього зросту, струнка, кремезна, широкоплеча…
--Додому вам було завдання підібрати з народних чи сучасних пісень цитати де зустрічається вживання портретної лексики.
- Чи допомагає опис зовнішності героя розкрити автору характер героя?
(на моніторі з’являється два портрети хлопчиків)
- Який портрет найбільше відповідає літературному опису Гека?
- Якими фарбами художник зображує зовнішність героя?
- Що насамперед привертає увагу у зовнішності цього хлопчика? Про що це свідчить?
- Знайдіть опис зовнішності Гека в підручнику, зачитайте. ( ст.191)
- Завдання творчого характеру на закріплення.
Ви збагатили свою портретну лексику, маєте художню уяву, то ж з легкістю виконаєте такі завдання:
- Скласти газетну об’яву «Зникла дитина», дати детальний опис її зовнішності, лиця, зросту, одягу, манери говорити.
- Батько просить сина чи доньку поїхати на вокзал і зустріти його знайомого з іншого міста.
Необхідно описати зовнішність знайомого, щоб діти змогли його впізнати.
- Прийом «Незакінчене речення»
- На сьогоднішньому уроці я дізнався про…
- На сьогоднішньому уроці для мене найцікавішим було…
- Після цього уроку я зможу…
- Оцінювання
- Домашнє завдання.
Підготуватися до уроку тематичного оцінювання з теми: «Світ дитинства й моральні цінності в літературі».
Немає коментарів:
Дописати коментар