Мета:
- Поглиблювати вміння аналізу епічного тексту;
- Розвивати творчі здібності учнів засобами проблемно – пошукової роботи;
- Розвивати навички усного зв’язного мовлення,виразного читання;
- Виховувати високі морально-етичні якості.
Обладнання: портрет Марка Твена, на дошці прикріплений намальований паркан, ОСС, малюнки до твору, вилови про дружбу, твори,медалі «За знання»,великий конверт з написом: Америка. Марку Твену; молоточок для аукціону. Клас оформлений як острів,куди втікали герої Марка Твена.
Тип уроку: комбінований, урок – пошук з елементами евристичної бесіди.
Епіграфи: «Пригоди Тома Сойєра» - це книга для дорослих. «пригоди Тома Сойєра»- книга для хлопчиків та дівчаток.
«Ви завжди знаєте, як слід чинити. Але найважливіше – чинити вірно»
Н. Шварцкопф, американський генерал
Хід уроку:
- Мотивація навчальної діяльності.
Бесіда.
Учитель:Сьогодні ми з вами,діти, проведемо не звичайний урок, а урок – пошуку, тема якого «Цінності дитинства та їх доля в дорослому житті». Скажіть, а що ми будемо шукати? Так,разом із Марком Твеном та персонажами його твору «Пригоди Тома Сойєра», ми будемо шукати відповіді на запитання: прості і складні.
Протягом уроку ми будемо досліджувати, що ж є неоціненним скарбом у дитинстві і що треба зробити, щоб не розгубити їх у дорослому житі.
Гостем уроку буде людина, яка спочатку повідомляла своєму кореспонденту: « Пригоди Тома Сойєра – це зовсім не книга для дітей,ні в якому разі. Її читатимуть тільки дорослі». А через півроку він заявив, що «його твір призначається для хлопчиків та дівчаток». Здогадались хто є нашим гостем?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Рольова гра « Насправді було так»
( виходить учень)
Марк Твен: Дорогі друзі! Ви просите, щоб я розповів про себе. Але часом я трохи щось забуваю, то ви, якщо зможете, виправляйте мене.
Народився я у 1845р.(1835р.)
… у невеличкому селищі Франції…( Флорида, США)
Коли мені виповнилося 3роки, родина переїхала до маленького містечка Ганнібал ( 4 роки).
Свої літературні твори я підписував псевдонімом « Мірка - п’ять» (Мірка-два).
Я мріяв стати учителем і пройтися з книгами вулицями міста.
(Мріяв стати юнгою, надягти білу форму юнги,чи засмальцьовану форму механіка,підперезатися ремінцем і
коли – небудь пройтися вулицями Ганнібала ходою лоцмана, звичного до штормів).
Марк Твен: О, так моя мрія здійснилася, я став капітаном (лоцманом).
Я змінив багато професій: був репортером, журналістом, шукачем, золота, друкарем, лоцманом, кухарем.
Я багато подорожував. Бував і на Україні, у Києві ( Одеса, Ялта, Севастополь).
Що ж, досить. Я переконався, що ви добре ознайомлені з моєю біографією. Найактивнішим вручаю медалі.
- Реклама творів Марка Твена.
Учитель: Дякуємо Вам за цю зустріч. Обіцяємо, що з великим задоволенням будемо читати всі ваші твори.
На медалі зображено Тома із його друзями на повітряній кулі з твору « Том – воздухоплаватель». Скажіть, а чи є серед вас такі які крім цього твору « Пригоди Тома Сойєра», читали й інші про Тома та його друзів.
- Діти, у нас є унікальна можливість завоювати стале місце у серці Марка Твена, адже за його словами: « Існує три безпомилкових способів принести задоволення письменнику»: ось вони у такому порядку:
- сказати йому, що ви читали одну з його книг;
- сказати йому, що ви читали всі його книги;
- попросити його дати вам прочитати рукопис його майбутньої книги.
Перший спосіб - змусить його ( письменника) поважати вас;
Другий спосіб - змусить його добре відноситись до вас;
Третій спосіб – завоює вам стале місце в серці письменника.
Марк Твен
Ми разом з вами, прочитали твір відомого американського письменника Марка Твена і змусили його поважати нас.
Але є не менш цікаві його твори « Пригоди Гекльберрі Фінна»,
« Принц і злидар», « Том Сойєр за кордоном»,
« Том Сойєр – детектив».
- У кого виникло бажання прочитати ці твори?
- А хто має бажання більше дізнатися про оптиміста,гумориста, життєлюба Марка Твена?
3.Аукціон продаж цікавих фактів із життя Марка Твена.
(учні підготували цікаву інформацію про Марка Твена і озвучують її).
Довгі роки Твен для всього світу був самим відомим із американців, набагато відомішого за американського президента. Туристи приїздили в Америку дивитись Ніагарський водоспад і письменника Марка Твена. Одна із газет назвала його другою « достопримечательностью» Америки. Після цього Твен став так підписувати свої листи. Листи йшли до нього із всіх куточків землі. Майже завжди була одна і таж адреса: Америка. Марку Твену. І вони легко знаходили свого адресата.
( діти яким цікава інформація піднімають руку)
Учитель: Продано! ( удар молотком)
Твену подобалося розігрувати своїх друзів і знайомих. Будучи редактором газети, Твен одного разу отримав листа від читача. До листа був прикладений дуже безграмотний вірш, який називався « Чому я живий?». Твен надрукував у газеті слідуючу відповідь: «Тому, що ви не принесли ці вірші в редакцію особисто.».
- Продано!
Порада редактора.
Іншого разу Твен повернув молодому автору рукопис з таким листом:
« Дорогий друже! Авторитетні лікарі рекомендують людям розумової праці їсти рибу, бо цей продукт дає мозку фосфор. Я у цих справах не розуміюся і тому не можу сказати, скільки вам треба з’їсти риби. Але якщо рукопис, який я вам із задоволенням повертаю, являється точним відображенням того,що ви зазвичай пишете, то мені здається, я не помилюся якщо скажу, що два кита середнього розміру не будуть для вас надмірним раціоном.»
У Марка Твена була дуже хороша сім’я, яку він цінував. Це дружини Лейві і три донечки. Марк Твен вважав,що його дружина - досконала жінка. Ніколи її не критикував, слухався її у всьому. А коли Лейві тяжко захворіла по всьому будинку були розвішані записки, написані рукою Марка Твена. Навіть на деревах, напроти вікна її спальні, він повісив розпорядження для птахів – щоб вони співали не дуже голосно.
4.Пошуково – дослідницька робота. Робота в групах.
Учитель: В американському містечку під назвою Ганнібал на високому скелястому березі стоїть один з небагатьох пам’ятників літературним героям, двом не розлучним підліткам,- Тому Сойєру і Гекльберрі Фінну. « Гімном дитинства, перекладеним прозою» - назвав письменник свою повість «Пригоди Тома Сойєра.»
Літературна критика стверджує, що повість «Пригоди Тома Сойєра.» з елементами автобіографії. Пропоную групам провести пошук, дослідження і довести чи так це?
Завдання для груп: чи носить повість автобіографічний характер?
(відповідає група яка першою справилася із завданням, інші доповнюють)
Схожість з автобіографією Марка Твена
- Неподалік від Ганнібала справді існував безлюдний острів, куди Марк Твен разом із своїми друзями тікали від « цивілізації» дорослих.
- Теж любили ховатися у печерах: заблукали у печерах
( 3 дні),ледве не загинули.
- Марк Твен у житті був великим шибеником і разом із своїми друзями мріяв про те, щоб повторити подвиг Робінзона Крузо.
- Містечко Сан – Пітерсберг дуже схоже на Ганнібал, що знаходиться недалеко від селища Флорида, у якому народився письменник.
- Під іменем тітки Поллі Марк Твен зобразив свою матір, Беккі – одна із шкільних подруг.
- Теж були друзі Том Сойєр і Том Бланкеншип.
- Відвідував недільну школу у храмі. Стався такий самий випадок.
ІІІ. Робота за темою уроку.
- Розумова розминка.
Марк Твен писав: « Спочатку я думав,що пишу на зразок автобіографії. Та раптово книга піднесла мені сюрприз.Мій задум не змінився,він просто став розвиватися інакше. Закінчивши декілька перших розділів, я відчув, що книга несподівано і рішуче зупинилась і відмовилась рушати хоча б на крок.Це ібув критичний момент. Я перестав розуміти та контролювати власний задум.»
Учитель: Про який «момент» повісті йдеться?
( Про нічне вбивство на кладовищі)
- Дійсно, нового звучання повісті додав напівдетективний сюжет,що розвивається навколо нічного вбивства на кладовищі, свідками якого стали Том і Гек.
2. Робота над текстом твору.
1. Чому хлопці вночі потрапили на цвинтар?
2. Що вони там побачили?
3. Яку клятву дали хлопці?
4. Як Том і Гек сприйняли свідчення індіанця Джо?
(були вражені брехнею Джо)
5. Як Тома і Гека характеризує те, що вони носили дарунки ув’язненому Поттерові? ( співчували йому, намагалися підтримати невинно бідолаху. З їнього боку це був вияв благородства і сміливості, адже вони ризикували своїм життям)
6. Як хлопці врятували невинного в’язня? ( Том розповів всю правду, виступивши свідком на суді).
7. Чому хлопці вирішили шукати скарби? ( хотіли розбагатіти)
8. Як кожен з них вирішив витратити гроші? ( вічно голодний Гек мріяв, що кожного дня купуватиме солодкий пиріжок, склянку шипучки і ходитиме до цирку. Том хотів купити новий барабан,червону краватку,цуценя – бульдога й оженитися).
9. Знайдіть слова Гека, в яких говориться про багатство. ( « Бути багатим не така вже радість, як ми гадали. Ні дня тобі спокою, ні дня перепочинку, знай клопочишся і думаєш: краще б вже помер»).
10. Чи змінилося ставлення з боку жителів містечка? ( так, « кожен упадав біля них, захоплювався ними, пас їх очима». Усі почали порпатися у їхньому минулому життя і навіть,там знайшли приклади неординарної вдачі. Гека навіть прилучили до пристойного товариства.)
11. Якими тут виглядають дорослі? ( на жаль,не найкращими. Вони плазують перед грошима, здатні на все заради золотого блиску,застосовують фізичні покарання, як засоби впливу на дітей.)
12. Чим відповідали діти на такі дії дорослих? ( тікали від « цивілізації» дорослих на безлюдний острів.)
13. Як вони себе там почували? Чому їм там так подобалось?
14. Що ви можете сказати про вдачу Тома?
15. Які риси характеру ви вважаєте найважливішими?
Учитель:
Проблемне питання: Хлопці шукали скарб, а які ще цінності вони знайшли? ( цінності добра честі, благородства, порядності, взаємоповаги,взаєморозуміння,прагнення допомогти людям,бажання їх врятувати,навіть ціною самопожертви,рішучість у діях)
- Дійсно,це великий скарб,велика цінність у житі кожної людини, якого не купиш у жодному магазині,не приготуєш за рецептом.
- А чим пояснюються зміни в людині, коли вона стає дорослою? Чому гублять ці скарби душі наші дорослі із повісті? (з віком людину поглинають клопоти, і вона забуває дорогу до країни Дитинства, живе за іншими законами).
Інтерактивна вправа « Займи позицію»
Учитель: Так як ви гадаєте, це повість для дорослих, чи хлопчиків і дівчаток,чи тих і тих? Визначтеся, займіть позицію, обґрунтуйте свій вибір.
IV. Узагальнення матеріалу.
- Складання ОЛС
Учитель: Як ви гадаєте, чого сьогодні хлопці можуть навчитися у Тома і Гека?
- справжньої хлоп’ячої дружби,
- порядності,
- сміливості,
- шляхетності,
- доброти,
- романтизму,
- терплячості,
- толерантності.
- Інсценізація.
- Марктвенівський паркан став сами відомим парканом у світовій літературі. Цей приклад став хрестоматійним для різного роду курівництв по маркетингу( продаж товару) і по « психології успіху». Насолодимося грою учнів, подивившись інсценізацію уривку «фарбування паркану».
- Бесіда.
- У який день Том білив паркан?( субота)
- Йому це захотілося робити, чи його хтось змусив?
- За яку провину? ( пропуски в школі)
- Він справився із завданням?
- Як це йому вдалося? ( він переконав друзів, що це робити приємно)
- А чому Томові не вдалося умовити фарбувати паркан негра Джима, а комерційна операція з іншими хлопчиками вдалася?
- Так які закони винайшов Там Сойєр?
- Про які риси характеру говорить цей епізод?( талановитий фантазер, комерсант. Сумний обов’язок можна перетворити у товар. Том говорить навколишнім,що обов’язок фарбувати паркан - це право. І він не просто уступає це право - він продає його! В результаті він заробляє стільки багатств, що один тільки їх перелі займає пів сторінки. Терплячий - він не поспішає, і тому Бен повірив кожному його слову ).
Учитель: Так, Том відкрив один із театральних секретів: уміння тримати паузу – це переконує краще всяких слів! Показав себе не тільки вмілим оратором, але й режисером, Буденну і не дуже приємну ситуацію перетворив у захоплюючий спектакль.
- Як ви гадаєте чому Марк Твен у своєму творі спочатку встановлює епізод невдалої операції з маленьким негром Джимом? ( щоб Том Сойєр міг проаналізувати, якої він припустився помилки).
Проаналізувавши цю операцію, Том Сойєр виводить філософський закон: прикинься, що робота приносить тобі справжню насолоду, і тоді знайдеться більше таких, хто із задоволенням виконає за тебе нелегку і брудну роботу.
V. Висновок.
1. Слово вчителя: Вірний лицар країни Дитинства, автор дитячих книг Марк Твен став відомішим за Президента Америки. Йому надсилали листи з написом: США Марку Твену. Цю повість він присвятив своїй дружині.
Літературним героям Тому Сойєру і Геку Фіну у рідному містечку Ганнібалі поставлений пам’ятник. Це свідчит про те, що читачам багатьох поколінь полюбилися ці персонажі, що ця книга дала дітям і дорослим безцінні моральні уроки, змусила задуматися над багатьма проблемами
Французький письменник А. Екзюпері, з творчістю якого ми познайомимося трішки пізніше, жалкував, що немає садівників, які доглядали б людські душі, бо на світі, ще дуже багато людей, яким ні хто не допоміг пробудитися, які ще сплять, дрімають. Треба змусити людину пильно подивитися на світ за допомогою цінностей, набутих у дитинстві, зробити його кращим. У нього було велике бажання взяти велетенську мітлу і підмести планету!
- Рефлексія. Коментування оцінок.
- Що вам найбільше запам’яталося?
VI. Домашнє завдання.
Написати листа Марку Твену, дати відповідь на питання « Чи хотіли б ви, щоб Том Сойєр навчався у вашому класі?»
Немає коментарів:
Дописати коментар