Антон Павлович Чехов (1860 – 1904).
«Товстий і тонкий». Висміювання підлабузництва,самоприниження, чиношанування, запопадливості та малодушності у творі
У людини повинно бути все прекрасним:
і обличчя, і одяг, і душа, і думки.
А.П. Чехов
Мета: ознайомити учнів з короткими відомостями про життя та творчість А.П. Чехова, з`ясувати ідейний зміст оповідання «Товстий і тонкий» та його жанрові особливості; розвивати навички аналізу прочитаних творів, творче мислення школярів, читацьку культуру, емоційну чуйність учнів.
Обладнання: комп`ютерна презентація та відповідне обладнання для її показу, портрет А.П. Чехова, підручники, збірки оповідань А.П. Чехова
Тип уроку:урок засвоєння нових знань
Хід уроку
l. Вступне слово вчителя. Мотивація навчальної діяльності. Обґрунтування теми уроку.
На попередніх уроках ви читали байки. Ви вже знаєте про те , як висміюються людські вади у невеличких гумористичних творах. Сміх – це найбільш дієвий засіб у боротьбі з недоліками на шляху до морального вдосконалення у творчості А.П. Чехова, російського письменника, з життям і творчістю якого ми сьогодні будемо знайомитись.
ll. Оголошення теми, мети уроку. Запис у зошитах теми и епіграфа уроку.
lll. Робота над темою, формування нових знань.
1. Робота з портретом і епіграфом.
- Яке враження на вас справляє обличчя письменника? Що ви можете сказати про нього? Який він? ( Добрий, шляхетний, розумний, інтелігентний)
Словникова робота: Інтелігентний – розумний, освічений, культурний.
- Як ви розумієте епіграф? Що таке краса? ( Добро, гарні вчинки, любов, повага, вдосконалення) . Ось саме вдосконалення все життя прагнув А.П. Чехов! Все життя він краплю за краплею вичавлював з себе раба. Чому? Все починається з дитинства, від батьків та прадідів. Тому пропоную зараз ознайомитись з життям та деякими сторінками творчості А.П. Чехова
2. Комп`ютерна презентація № 1. «Життя та творчість А.П. Чехова» з коментарями вчителя.
- Своє дитинство Чехов охарактеризував однією фразою: «У дитинстві в мене НЕ БУЛО ДИТИНСТВА».
- Навчання у гімназії, постійна робота в крамниці батька, церковний хор - це всі обов'язки Антона-гімназиста.
- «Профессия врача–это подвиг, она требует самоотвержения, чистоты души, чистоты помыслов». Словникова робота: Самоотвержение– самовідданість, відмова від власних інтересів.
- Медицина органічно увійшла у художню творчість А.П. Чехова. Оповідання «Товстий і тонкий» в цьому сенсі – не виняток, але про це - трішки згодом.
3. Складання сенкану ( п’ятирядкового неримованого вірша)«Портрет Чехова»
- Хто? (Чехов)
- Який? ( 2 прикметники. Наприклад, спокійний, талановитий, добрий, розумний, освічений, інтелігентний)
- Як діє? ( 3 дієслова, активність, дієвість,пов’язана з темою. Наприклад, творить,допомагає, лікує, пише)
- Фраза з 4-х слів ( розуміння теми, дієвість, пов’язана з темою)
Піклується про досконалість людини. або Піклується про удосконалення людської души.
- Слово-висновок ( іменник,синонім або висновок до теми)
Письменник
V. Робота з художнім текстом.
- Слово вчителя про майстерність Чехова, особисте ставлення вчителя до його творчості.
- Читання за особами: вчитель , 2 учні.
- Бесіда за прочитаним: - Чи сподобався твір? Чи всі слова були вам зрозумілими?
- Комп`ютерна презентація за оповіданням «Товстий і тонкий» ( Ілюстрації до твору, словникова робота над оповіданням, літературознавство)
- Робота з назвою ( прийом моделювання відмінних від наявних в тексті елементів та порівняння з авторським вибором пояснює сенс авторського задуму.)
- Проблемне питання: Чому оповідання назване саме так
« Товстий і тонкий», а не, наприклад, «Колезький асесор і тайний радник»?
- Ви вже знаєте, що А.П. Чехов мав медичну освіту, а отже мав відомості про досягнення медичної науки. Для того, щоб відповісти на проблемне питання Чому оповідання назване саме так « Товстий і тонкий», а не, наприклад, «Колезький асесор і тайний радник»?, вам треба познайомитись з додатком до теми. (Ознайомлення з додатком, 1 – на парту) Автор не акцентує увагу на посаді
( чині) героїв : саме тому назва не «Колезький асесор і тайний радник»
А на що вказує саме така назва? – На зв`язок зовнішності з психологією людини, на зв`язок характеру людини з особливостями будови тіла. Акцент робиться не на змалювання конкретних осіб, а прагнення створити узагальнені образи, узагальнені життєві ситуації. В оповіданні А.П. Чехов критикує не кар`єризм як суспільне явище, а особистісні недоліки героїв.
Але у Товстого і Тонкого є імена. Як звали Товстого ? - Міша. А Тонкого? – Пафнутій. І ось тут нам треба згадати, що Чехов є майстром оповідання. Він зажди ретельно, відповідно до характеристики героя, підбирав кожне слово, кожне ім`я.
Міша – розмовна форма, скорочено від Михайло. Михаїл- від давньоєврейської - «хто як бог».
Порфирій – від грецької – багряний, пурпуровий, одягнений в пурпур – ознака царського походження.
Нафанаіл- від латинського – «дав бог»
- З`ясування семантики імен і прізвиськ для характеристики образів з використанням прийому моделювання.
А зараз давайте порівняємо походження імен персонажів з міфологічним тлумаченням їх прізвиськ.
Робота з підручником. с. 57 Герострат – руйнівник. Слава Герострата – ганебна слава.
Ефіальт - це загальне ім`я для означення зрадництва.
Висновок: Чехов користується технікою «говорящего имени» з метою прихованої сатири.( Сатира – викривальний сміх, спрямований на викорінення ганебних явищ… с. 295 підручника, літературознавчий словничок.)
- Аналіз сцен зустрічі і прощання: Що змінилося в стосунках, чому зустрілись потрійним поцілунком, а попрощались потиском руки? ( У православній традиції тричі цілуються рівні люди, засвідчуючи один одному братню людську любов до ближнього. Руку подають у світі ділових стосунків)
Чому автор порівнює тонкого з китайцем, а не , наприклад, з німцем або англійцем? ( Саме в китайський культурній традиції дуже чітко класифікуються типи привітання – прощання, де уклін всім тілом ще з часів Конфуція вважається виявом найбільшої шани, якої варті лише найвищі чиновники.
Зверніть увагу на слова, в кінці яких стоїть частка – С.
Вона приєднувалась до слів для надання мові відтінку ввічливості, підлесливості і т.п., а також іноді для додання іронічного відтінку .
- Моделювання навпаки. Уявіть собі, що Товстий стане на місце Тонкого. То як ми тоді будемо його характеризувати?
( лінькувата людина). А Тонкий, ставши у наших припущеннях чиновником високого рангу, набуде образу працьовитого, старанного чиновника
- Хто, на вашу думку, є головним об`єктом осміяння? Тонкий!
маленький чоловічок, який принижується і плазує перед приятелем, який досяг більшого успіху в житті. Автор засуджує таку рабську психологію тонкого, запобігливого перед значною особою». Цю розповідь Чехов написал в 1883 році — більше 120 років тому, але тема чиношанування актуальна до цих пір. І зараз зустрічаються люди, які підлабузнюються і лестять начальству. У коротких і смішних розповідях А. П. Чехова, як в дзеркалі, відбиваються багато людських пороків і недоліків. Автор як би запрошує нас зупинитися і уважніше придивитися не лише до тих, що оточують, але і до самих себе.
V. Рефлексія. Підсумок уроку.
- Що нового узнали на уроці?
- Заповнення кросворду ( коп`ютерна презентація)
VI. Домашнє завдання
1.с. 59 підручника, завдання 12.Спробуйте переповісти цю історію від імені товстого, тонкого, його дружини, сина. Наприклад, ( вчитель дає приклад такої розповіді )
2. Напишіть на окремому листочку одне запитання до А.П. Чехова. Уявіть, що у вас є така можливість!
Немає коментарів:
Дописати коментар