Чарльз Діккенс- «Різдвяна пісня в прозі». Подорож в різдвяну ніч у часі та просторі


Тема. Чарльз Діккенс- «Різдвяна пісня в прозі». Подорож в різдвяну ніч у часі та просторі
Мета: виробляти вміння аналізувати зміст художнього твору; розвивати пізнавальні здібності дітей; вчити використовувати знання з теорії літератури в практичному дослідженні, вдумливо працювати з текстом; розвивати асоціативне та образне логічне мислення школярів; творчу уяву, художні здібності та вміння працювати в групах; сприяти формуванню гуманістичних ідеалів; совісті, справедливості, милосердя; виховувати прагнення до самовдосконалення
Тип уроку: урок  застосування (закріплення) знань, умінь та навичок
Етап: Засвоєння, первинний аналіз
Обладнання: портрет Ч.Діккенса, текст повісті, виставка творів письменника
Я вірю і маю намір вселяти людям віру в те,
що на світі існує прекрасне”.
Ч.Діккенс
Хід уроку

І .Організаційний момент
ІІ.Актуалізація опорних знань та їх коригування
Тестове завдання. Перевірка знання біографії письменника ( Додаток №1)
ІІІ. Перевірка домашнього завадання
Англійський письменник - реаліст, найвідоміший представник соціально-побутової прози ХГХ століття. Г. Честертон зазначав, що Діккенс мав два великі таланти – вміння писати смішне та вміння змальовувати жахливе. Все це відібражасться в «Різдвяній пісні».
1.Бесіда за результатами дослідження. Що ж встановили наші дослідники? Ваше дослідження було з позиції спостерігача,  чи  справжнього читача? (Наше дослідження - це  спочатку позиція спостерігача, а потім ми заглиблювалися в текст і ставали справжніми  читачами. І не тільки. Ми як справжні дослідники спочатку розпізнавали проблему, а потім її вирішували.
2.Повідомлення за результами осягнення тексту. Доведення, до якого жанру належить «Різдвяна пісня» (Додаток №2).
3. Етап взаємооцінювання  відповідей
      4.Пошукове завдання: Вчитель:  На картині Вісента Ван Гога «Їдці картоплі» змальований епізод, який багато в чому нагадує епізод із «Різдвяної пісні...» Діккенса. (Показ ілюстрації картини Ван Гога).(Додаток №3) .   Порівняйте твір і картину, знайдіть спільні ідейні замальовки у Ван Гога та Діккенса.(Учні роблять висновок про те, що і Ван Гог, і Діккенс реалістично змалювали життя бідних людей Англії XIX юд.. Про це яскраво говорить старий, юд охайний одяг родини Кретчитів та художня деталь – картопля, святкова їжа бідних.)

ІІІ. Повідомлення теми й мети

УІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Ланцюжкова реакція:  стислий переказ твору
2. Тест – контроль. Знання тексту.Ч.Діккенс «Різдвяна пісня у прозі» (Додаток №4)
3.Бесіда. ( Робота з текстом). Що ви можете сказати про головного героя твору – Скруджа? Ім’я Скруджа стало загальним ще у 19 ст. (в перекладі з англ. –скнара , скупий). Образ скупого, схожого на Скруджа, багатія є у багатьох творах світової літератури

  • Зайдіть у тексті й зачитайте авторську характеристику Скруджа. (Автор знайомить нас з цим персонажем поступово, щоб показати, що зовнішність його не просто неприємна, вона віддзеркалює його внутрішній стан.)
  • Чому Скрудж не звертав увагу на те, що навіть собаки сліпих ховалися від нього?
  • Як ви розумієте такі рядки: «Він зневажав усіх людей. Втішався, коли робив людям зле…»?
  • Знайдіть у тексті й зачитайте опис погоди напередодні Різдва. Як ви вважаєте, чому пейзаж саме такий?
  • Де перебуває Скрудж напередодні Різдва?
  • Як він ставиться до свого службовця?
  • Яка подія порушила загальний стан холоду, темряви?
  • Прочитайте діалог Скруджа з племінником. Охарактеризуйте ставлення до Різдва племінника та Скруджа.
  • Що приносить людині Різдво? З чиїми поглядами на свято Різдва збігаються погляди автора?
  • На що (кого) замахнувся Скрудж у своїй бездушності?
  • Чому Скрудж не відразу пішов додому?
4.Вправа « ПРЕС». Інструктаж вчителя:  Проаналізувавши  інформацію, визначте особисте розуміння.З якою метою привид Марлея відвідав Скруджа? Привид Марлея розповів, як він тепер кається і страждає через те, що не робив добрих справ за життя. І пообіцяв, що Скрудж вночі зустрінеться з Духом Минулого, Духом Теперішнього та Духом Майбутнього Різдва.

5. Слово вчителя.  Отож, тінь не тільки налякала Скруджа, але дала йому можливість стати на шлях змін. У нього є ще шанс урятувати душу від вічних страждань, повернутися до християнських цінностей.
6. Звернення до досвіду учнів: Цитата: «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця». Про які дні йдеться у цитаті?
Що для вас особисто значить Різдво?
 Як і коли відзначають Різдво в Англії та в Україні?
6. Повідомлення учнів. Різдво в Англії. Різдво в Україні. (Додаток №5)                  
7. Вправа «Асоціативний кущ». Різдво –це…Наприклад: Р – радість ,І –  ікона ,
З – засівати, зірка – диво,В – веселощі, О – очікування
Вчитель: У дні Різдва кожна юдина чекає на диво, бо душа її потребує цього.
Сьогодні на уроці ми разом із Скруджем здійснимо подорож в часі. Та прослідкуємо як сприймають Різдво герої твору, спробуємо   пояснити стан героя.
8.Робота з текстом:
  • Зачитайте, як Скрудж зустрів Святвечір. («З’їв похмурий обід у похмурій корчмі, …проглянув усі газети, і, згаявши решту вечора над прибутково-видатковою книгою, вирушив додому спати».)
  • Хто завітав до Скруджа напередодні Різдва? Як реагував на вчинки цих героїв Скрудж?
  • Що здивувало Скруджа, коли він повернувся додому? (Замість колотушки він побачив обличчя Марлі, свого колишнього компаньйона.)
  • Як виглядав Марлі? Зачитайте опис із тексту «Пісні…» (Від слів «То юдин Марлеєва тінь…» до слів «…Марлеєве підборіддя»)
  • Виразне читання діалогу Скруджа і Марлі (від слів «Заломивши руки, Скрудж упав навколішки» до слів «Для свого ж блага запам'ятай все, що відбулося з тобою сьогодні»)
  • Навіщо з'явився дух Марлі до колишнього компаньйона? (Нагадати про те, що призначення людини на землі — робити добро, допомагати іншим. А якщо цього не зробити за життя, доведеться мучитися через неможливість щось змінити після смерті. Але тоді вже буде запізно. Якби Марлі знав, що чекає на нього після смерті, він жив би інакше, а тепер хоче попередити про це Скруджа, щоб дати йому шанс врятуватися.)

9. Робота в групах.(Осмислення та обмін думками): простежити, які почуття охоплюють Скруджа під час зустрічі з другом ми зможемо,проаналізувавши мандрівки Скруджа.
Інструктаж: З метою подальшого розширення інформаційного поля, співвідношення нової інформації і існуючих знань, формування особистої позиції ,  відповідаючи на запитання роздаткових карток,  за допомогою фломастерів на папері скласти схеми подорожі Скурджа. По завершенні роботи представники кожної групи готують захист своїх схем.
          «Мандрівки Скруджа»
1 група – Подорож Скруджа у минуле.
2 група – Подорож Скруджа у сьогодення.
3 група – Подорож Скруджа у майбутнє .

УІІ. Узагальнення знань, вмінь, навичок
Черствий і безжалісний Скрудж не вірив у привидів, але розповідь Марлі вплинула на нього, і він, за одну ніч переживши почуттів більше, ніж, можливо, за декілька років життя, все ж не наважується назвати все, що сталося з ним, «дурницями». Герой починає замислюватися над своїм життям

УІІІ. Підведення підсумків за допомогою схеми (Додаток №7)
Робота з епіграфом: як розумієте слова Ч. Діккенса « Я вірю і маю намір вселяти людям віру в те, що на світі існує прекрасне”..
Висновок роблять учні:  Таким прекрасним для нього й було свято Різдва, коли люди прощають одне одного, об’єднуються у радості і разом радіють святу.Тому ця історія, як і повинно бути в різдвяному оповіданні, закінчується щасливо. І нагадує людям, що вони повинні не марнувати часу, поспішати робити добро ближнім своїм.
ІХ. Оцінювання результатів уроку. Рефлексія
     Вчитель: - Пропоную кожному оцінити свій внесок в загальне дослідження шляхом відповіді на питання: Чи важко було працювати над дослідженням тексту?
Чому тебе навчив Діккенс? Що нового ти дізнався про жанр твору? Чи став ти багатшою людина після поглибленої роботи над текстом? В чому ?Які шляхи самовдосконалення відкрилися для тебе напередодні Різдва?

Х. Домашня робота: Знайти в тексті і порівняти характеристику зовнішності Скруджа і Фреда.  Намалювати портрет Скруджа

Додаток № 1
Тестове завдання. Перевірка знання біографії письменника
1. Вкажіть рік народження Чарльза Діккенса?
А) 1810;
б) 1812;
в) 1821.

2.  У якому місті Англії Діккенс почав відвідувати школу?
А) Чатам;
б) Ліверпуль;
в) Престон.
3.  У якому віці Чарльз почав самостійне життя?
А) 12 років;
б) 15 років;
в) 17 років.
4.  Скільки годин тривала робоча зміна на фабриці?
А) 8;
б) 10;
в) 16.
5.  Ким мріяв стати Діккенс у юності?
А) суддею;
б) актором;
в) письменником.
6.  Перша книга, яка принесла Діккенсові славу:
а) «Посмертні записки Піквікського клубу»;
б) «Різдвяна пісня в прозі…»;
в) «Домбі й син».
7.  Яким героям надавав перевагу письменник?
А) державним службовцям;
б) людям мистецтва;
в) простим людям.
8.  У якому місті Ангілії розташований музей Чарльза Діккенса?
А) Портсмут;
б) Лондон;
в) Чатам.


Додаток №2
Повідомлення за результатами осягнення тексту.
Доведення, до якого жанру належить «Різдвяна пісня»

Біографи: Ми отримали завдання детально ознайомитись із біографією
Діккенса, і зясувати особливості жанру «Різдвяна пісня в прозі».
       Чарльз Діккенс - напрочуд цікава й незвичайна особистість. Він пізнав життя в усіх його проявах, пройшовши нелегкий шлях від бідного репортера до успішного письменника. Упродовж свого творчого життя дуже багато подорожував, причому не тільки рідною Англією. Йому пощастило побувати в інших країнах Європи і навіть у Сполучених Штатах Америки. Варто сказати, що під час подорожей Діккенс мав можливість краще пізнати світ, побачити людей, дізнатися щось  про них, розгледіти їхні риси характеру, звички. Саме подорожі й надихнули письменника на створення прекрасної повісті, що має назву «Різдвяна пісня у прозі».
             Цей твір має цілу низку особливостей.
  По-перше, із створенням повісті «Різдвяна пісня у прозі» у світовій літературі започатковується новий жанр: різдвяна повість. До цього жанру належать твори, у яких події відбуваються напередодні Різдва. Будь-яка різдвяна повість має щасливий кінець.
 По-друге, у своїй повісті письменник використовує елементи фантастики, такі як: подорож у часі або зустріч головного героя з Духами Різдва. В основі твору лежить історія старого жмикрута Енебезера Скруджа, який понад усе в житті цінував гроші. Неймовірні пригоди, що трапились зі Скруджем Різдвяної ночі, цілком змінили його, змусили замислитись над власним буттям, переглянути свої життєві й моральні цінності.
      Висновок:  Повість Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі» має певний повчальний характер. Фантастичні елементи твору не тільки розважають читача, а й змушують його замислитися над справжніми цінностями, поглянути на життя
по - іншому. Ч.Діккенс все життя змушений був бідувати та страждати разом із іншими людьми, отже, змушений був шукати виходу не в реальності, дійсності, а у своїх бажаннях і мріях сподіватися на диво. Якраз тому він відходить від законів жанру простого оповідання чи новели і вводить містичні елементи (духів), придумує казковий фінал.
Літературознавці:
      Ми намагалися опрацювати твір Діккенса із  точки зору певного жанру і виявили, що сам автор утаємничує це завдання.  Повна назва твору «Різдвяна пісня у прозі. Різдвяні оповідання», а потім він іще й уточнює: повість-казка. Так що ж це насправді? Пісня? Так, подія на 5 строф, сюжет  подібний 5 куплетам. Та ще уважний читач обов'язково відчує ритм, мелодію, особливе звучання. (Можна зачитати уривок для зразку).
Мовознавці:
         Ми звернули  увагу на мову твору, яка насичена багатьма яскравими образами, що є ознакою оповідного жанру. Ось образ деградованої особистості, змальованої Діккенсом: «О! Скрудж був справжній жмикрут:  навіть на Різдво», а ось образ людини, яка відродилася і прогресує як особистість: «Заклавши руки за спину, Скрудж ішов, поглядаючи на всіх із усмішкою…» Ми також звернули увагу на деякі образи (наприклад, вогню) та деталі (наприклад, милиці Тайні Тіма та його ніжки, заправлені в залізні лубки). Та ще хочу звернути увагу на наявність діалогічних, монологічних прийомів. А це найчастіше зустрічається в оповіданнях, повістях.
Мова твору дуже багата, автор використав численні художні тропи, такі як епітети, порівняння, метафори, антитези та інше. Дзвін у творі «голосний, веселий, жвавий», «повітря сміялося», вогонь «блідий», «грайливий». Такі лексичні словосполучення притаманні і поетичним, і прозовим творам.
Висновок: Так, за обсягом твір швидше нагадує повість, за наявністю ірреалістичних елементів і щасливого фіналу – казку. За декількома розповідями про Скруджа та його пригоди – декілька оповідань. Та все ж, ми зупиняємося на найнеймовірнішому  - суміші жанрів, які створюють дивне сприйняття твору.

Музиканти:
Ми також уважно читали твір. І вважаємо, що цілий симфонічний оркестр і величезний хор задіяні Діккенсом. Ви послухайте тільки цю трагічну музику: «О, нещасна скована істото! – скрикнув привид.- Ти не знаєш, що ніяке каяття не може полагодити життя, страчене даремно!» А якої ще треба мелодії на свято ніж та, що дзвеніла на Різдво: «Веселий та голосний дзвін спинив його втіху. Дзень, дзень, бом, бом! Бом дзень, дзень бом! Бом, бом! Дзень! Дзень! Дзень!»
      Художники:  
     Так, насправді у «Різдвяній пісні» є декілька дуже талановитих портретів, створених Діккенсом. Для цього він використовує не завжди яскраві фарби, а точніше – напівтони. Та все ж картина Різдва гармонійно прекрасна: перероджується природа, природньою стає людина. Ми також спробували намалювати власні картини Різдва. (Діти демонструють свої роботи та пояснюють ідейні моменти замальовок) .











Додаток №3




Додаток №4
Тест – контроль. Знання тексту. Ч.Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»

1. Головний персонаж «Різдвяної пісні у прозі» очолював контору:
а) «Скрудж і Кретчит»;
б) «Скрудж і Марлі»;
в) «Скрудж і Скрудж».

2. Схожість із тюремною камерою чи монастирською келією:
а) кабінету Скруджа;
б) комірчини секретаря;
в) спальні Скруджа.

3. Клерк на роботі намагався зігрітися біля:
а) каміну;
б) обігрівача;
в) свічки.

4. «Які дурниці!» - так Скрудж сказав про:
а) прогулянку;
б) Різдво;
в) Новий рік.

5. На святковий обід Ебенезера запросив:
а) компаньйон;
б) клерк;
в) небіж.

6. Доповніть цитату «Скрудж з’їв свій … обід у тій самій … харчівні»:
а) гарний, гарній;
б) смачний, затишній;
в) тоскний, тоскній.

7. Увечері вдома Скрудж сів біля каміна:
а) почитати газети;
б) посьорбати вівсянку;
в) подивитися на полум’я.

8. «…у своїй незмінній камізельці, щільних панталонах і чобітках. Китички на чобітках стирчали, як і та кіска; відстовбурчувалися поли сурдута, сторч стояло й волосся на голові». Це портрет:
а) Скруджа;
б) Фреда;
в) Марлі.

9. Скільки духів приходило до Скруджа:
а) два;
б) три;
в) чотири?

10. Який із літературних героїв не згадується в минулому Ебенезера:
а) Алі-Баба;
б) Робінзон Крузо;
в) барон Мюнхгаузен?

11. Хто з духів був убраний у «простий зелений балахон чи то мантію»:
а) Дух Минулого Різдва;
б) Дух Нинішнього Різдва;
в) Дух Майбутнього Різдва?

12. Хворого хлопчика з родини Кретчитів звали:
а) Пітер;
б) Том;
в) Тим.

13. На якому музичному інструменті добре грала своячка Скруджа:
а) на арфі;
б) на піаніно;
в) на скрипці?

14. Автор повісті Духа Майбутнього Різдва не називає:
а ) привидом;
б) фантомом;
в) статуєю.

15. «Я легкий, мов пір’їнка, щасливий, мов янгол, і веселий, як школяр!» У цій цитаті вживається засіб виразності:
а) епітет;
б) порівняння;
в) метафора.

16. До зустрічі з духами Скрудж був:
а) хворим;
б) добрим;
в) лихим.

17. Кого першого побачив Скрудж ранком на Різдво:
а) літню жінку;
б) чоловіка;
в) хлопчика?

18. Головний герой повісті відіслав клеркові на Різдв:
а) гуску;
б) індичку;
в) качку.

19. Що довго не наважувався зробити Скрудж у день Різдва:
а) піднятися на ґанок і постукати до небожа;
б) попросити хлопчика збігати до магазину;
в) побувати на церковній відправі?

20. Боб «затрясся й покрадьки потягся до лінійки» тому, що:
а) хазяїн погрожував його звільнити;
б) хазяїн залякував його;
в) хазяїн вирішив підвищити йому платню.

21. Компаньйона Марлі звали:
а) Джеймс;
б) Джейкоб;
в) Джордж.

22. За чим послав Скрудж клерка ранком після свята:
а) пудингом;
б) вугіллям;
в) папером?

23. Для малого Тима Скрудж став:
а) рідним батьком;
б) хрещеним батьком;
в) другим батьком.

24. Характеризуючи головного героя в кінці твору, Діккенс декілька раз уживає епітет:
а) добрий;
б) гарний;
в) щирий.







(Додаток №5)

Повідомлення учнів. Різдво в Англії  

Повідомлення учнів. Різдво в Україні
Додаток № 6




























Додаток №7


























Немає коментарів:

Дописати коментар