Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення: « Що в людині найцінніше?»
Мета: допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа; з’ясувати, які цінності роблять людину щасливою; розвивати комунікативні здібності учнів, логічне мислення; виховувати толерантне ставлення, співчуття, великодушність.
Тип уроку: урок - дослідження
У кожної людини душа -
не мусить бути замкнена…
Ч.Діккенс
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Сьогодні ми будемо займатися з вами дослідженням серця головного героя. (Звичайно не на фізичному рівні, а на духовному. Як відомо, серце - духовний орган, вмістилище моральних якостей і чеснот.). В процесі дослідження ми з’ясуємо, що робить серце благородним? Чому все життя проходить через серце? Які істоти живуть в серці нашого героя?
Запис теми. Інструктаж щодо проведення дослідження. Дослідження передбачає ведення протоколу, тому в кожного на парті є протокол, який ми будемо заповнювати в процесі роботи.
Дата:_____________________________________
Об’єкт дослідження ___________Ебізінер Скрудж
Предмет дослідження ___________серце Скруджа
Мета дослідження : ____________причини деградації Скруджа
Словникова робота: Деградація - поступове погіршення якості, втрата цінних властивостей. Антонім слова деградація - еволюція- сукупність усіх змін.
ІІІ. Активізація мислення. Вправа «Гронування»
І етап дослідження : Характеристика героя
1. Словесний портрет героя. Уважно слухаємо повідомлення і співставляємо свій фоторобот на точність зображення.
Індивідуальне повідомлення: Центральний персонаж Скрудж - це буржуазний монстр, людина без серця, зовсім байдужа до своїх близьких і рідних. І зовнішньо він викликає відразу –його обличчя вкрите старими зморшками, гачкуватий ніс загострився, навіть голос здавався настільки крижаним, що заморожував все навколо.
(Показ малюнків - портретів Скруджа)
2. Ставлення героя до інших. Завдання: записати риси характеру і співставити з повідомленнями.
Індивідуальне повідомлення: Скрудж проявляв абсолютну байдужість до всіх і до всього, навіть до своєї особистості. Він відгукувався на будь - яке ім’я. Скнара та егоїст, економив на всьому і на всіх: на вугіллі, на клеркові, відмовився від рідних, нічого не дозволяв собі. « Найлихословніше» слово в нього – щедрість. Найсолодше – гроші.
3. Ставлення інших до Скруджа. Чому було саме таке ставлення? Які риси переважали в його характері?
Індивідуальне повідомлення: Його ніхто не любив в місті. Навіть собаки і ті обходили Скруджа. Про нього ніхто не міг сказати нічого доброго. Зустрівшись з ним, не спинялися, щоб привітно спитати « Як ся маєте, пане Скрудж?»
Запитання для інтерпретації: Які риси переважали в його характері?
4. Практична дія. Запишіть риси Скруджа до його прозріння на паперових сердечках і наклейте на макет серця Скруджа.
5. Самостійна робота:
Яка мрія була у героя? - Стати багатим
Що було найголовніше в житті? - Гроші.
Чи був щасливим? – Багатство не принесло щастя.
Зачитайте висновок: У творі викрито згубний вплив на низку законів буржуазного накопичення, передусім наслідком чого, на думку Діккенса був нестримний егоїзм.
6. Словникова робота: егоїзм - переважання самокорисливих особистих інтересів і потреб відносно до інтересів інших людей і соціальних груп.
ІІ етап дослідження. Причини самотності
1. Словникова робота. Самотність - емоційний стан людини, пов'язане з відсутністю близьких, позитивних емоційних зв'язків з людьми або зі страхом їх втрати.
2. Перегляд уривку фільму. Речовий доказ, який допоможе відповісти на запитання : Хто завинив у самотності Скруджа?
3.Бесіда. Про що намагається попередити Скурджа Марлі? 4.Робота з текстом. Знайти в тексті слова Марлі: ( ст.86) « У кожного чоловіка душа не повинна бути замкнена. Треба, щоб вона завжди зустрічалася зі своїми близькими, щоб мала співчуття до інших: коли душа не робила цього за життя, то мусить спокутувати це по смерті». Як відноситься до рідних Скрудж?
5.Тест. Знайдіть вірну відповідь в протоколі. Причина самотності Скруджа
Висновок: Причина самотності Скруджа - він сам. А власне, ті пута, якими він сам себе скував. Саме про це і намагається попередити Марлі.
ІІІ. етап дослідження. Ставлення до Різдва
Аналіз допомагає прослідкувати зміни у свідомості героя. Дія невипадково відбувається напередодні Різдва. ( Прослуховування щедрівки)
1.Робота з тестом. Різдво - ( ст. 83) «Єдиний з усіх довгих днів, коли вузькі серця ширшають, єдиний день, коли всіх бідніших людей вважають за своїх товаришів в житті, а не створіннями іншої природи.»
2.Інсценізація.(Розмова Скруджа І Боба).
Монолог Скруджа: Різдво? Що за дурниці?!...З якої радості тобі радіти? Ти, здається, доволі вбогий. На Різдво платять борги без грошей;воно показує, що чоловік став на рік старший. І ні на годину не багатший. Я б кожного дурня, що шляється та славить Христа, зварив разом з різдвяною стравою, поховав, застромивши йому ялинку в серце.
Боб: Різдво, дурниці, дядечку? Ви, звичайно , так не думаєте? Це велике свято. Боже, який я щасливий, що у мене є сім»я. Так, у нас матеріалі проблеми, але тепло родинного вогнища по – особливому на Різдво.
3.Бесіда вчителя
- Які висновки можемо зробити, прослухавши ці монологи?(1. У житті кожного відіграє роль родина. Головне, щоб завжди світило нам світло вікна, де на тебе чекають.2. Кретчити вірили у Бога й розуміли значення Різдва. В їхній сім’ї панували злагода й любов. Боб прощав всіх . Тому запросив Скруджа на свято.3. Сила не в грошах, а людських якостях, в сім’ї).
- А тепер погляньте на серце Скурджа. Тут багато рис. А чи надають вони міць серцю? В Давній Греції жили люди, які захоплювалися різними змаганнями. Вимірювали силу мязів, швидкість ніг.Одного разу побачив їхні змагання чужинець і запитав, чому вони вимірюють силу ніг. Рук,а про силу серця забувають? Змагання
у вимірюванні міцності серця? Що мав на увазі чужинець?( Відповіді учнів). Це змагання з великодушності.
4. Словникова робота
Великодушність – «це розум серця», це просто доброта по відношенню до інших. Найцінніше - це ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності.
5.Учні роблять запис. Найцінніше . …. 1.Людина і сім’я- нерозривне ціле.
2.Щасливою людину робить людяність
Висновок: Обравши шлях подорожі, автор вірить в людину і переконує всіх, що кожен здатний змінитися, навіть такий як Скурдж.
ІУетап. Причини деградації Скруджа
Перед вами помилки Скруджа. Спробуйте скласти по порядку ланцюжок помилок.
1.Робота в групах: Ланцюжок помилок Скруджа
2.Колективна робота. Причини та мотиви дій Скруджа.
Особистісні - байдужість батька; суспільні- влада гроші, психологічні – егоїзм.
Вчитель: Ми нещодавно вивчили байку. Коли б ви писали байку про Скруджа, якою рослиною ви б його зобразили.(Відповіді учнів).
3.Бесіда: Які риси з’явилися у Скруджа після зустрічі з Духами?
4. Робота з текстом: (Ст. 100), Скрудж прокинувся і став іншою людиною - доброю і благородною, з відкритим серцем для всіх..
ІУ етап. Підведення підсумків
1. Бесіда: Чи вірите ви в таку можливість переродження? Що можна сказати про серце героя?
2. Висновки учнів:1.Потрясіння від побаченого підштовхнуло до прозріння й розбудило давно забуте відчуття каяття. А спокута гріхів веде до очищення. 2.Очищення від зла, що панувало в душі героя, відродило і серце. Скам’яніле від душевного холоду, воно стало здатне на вияв і позитивних рис. 3.Під впливом різдвяної ночі серце розтало і стало таким, як у всіх нормальних людей, здатним на добро, милосердя, любов. 4.Діккенс переродженням Скруджа підводить нас до розуміння того, що не гроші роблять людину щасливою, а людяність.
3. Вчитель.Чого ж навчає нас твір, рецептом чого є епіграф нашого уроку?(проти зачерствілості, егоїзму, деградації).Митець вірив у духовне відродження людини і гнув донести це до свідомості читача.
У. Рефлексія
Перед вами новорічна іграшка. Напишіть цінність, яку ви вважаєте найголовнішою у творенні нас як людини. А потім прикрасьте цією іграшкою ялинку.
УІ. Домашнє завдання : Написати твір- роздум « Що робить людину щасливою?»
Немає коментарів:
Дописати коментар