Уроки "Маленького принца"

Мета: допомогти учням глибше усвідомити філософський зміст, художню своєрідність, символічність казки;
    -    розкрити головні проблеми твору, учитись давати оцінку вчинкам
         героїв, розгадати загадки Маленького принца;
  • розвивати образне мислення, зв’язне мовлення, вміння висловлювати свої міркування і почуття, виділяти головне;
  • виховувати кращі риси характеру на основі загальнолюдських цінностей, бажання працювати над собою.

Казка ця мудра і людяна,
і автор її не тільки поет, але і філософ
                                    Н.Галь


Зміст уроку

І. Оголошення теми і мети уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
На минулому уроці ми  розпочали знайомство з повістю-казкою А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Думаю, що не всім сподобався цей твір, не всі зрозуміли зміст, а образ головного героя, мабуть, для багатьох залишився загадковим і таємничим. Адже цей твір зовсім не схожий на казку, хоч у ньому розповідається про фантастичні події. «Маленького принца» слід читати, не поспішаючи, і, мабуть, не один раз, щоб взяти собі до серця ті золоті зернятка мудрості, які автор щедро розсипав у ньому.
 Я пропоную вам сьогодні замислитись над важливими філософськими проблемами:
- Для чого живе людина?
- У чому полягає щастя?
- Що значить вірна і справжня дружба?
А нашим співрозмовником буде добрий і мудрий письменник А. де Сент-Екзюпері та його маленький загадковий герой Маленький принц.
Наш урок – незвичайний, тому що  сьогодні ми  будемо подорожувати з Маленьким принцем різними планетами та астероїдами, засвоюючи його мудрі поради.
(учням роздаються листочки для записів порад Маленького принца).
ПРЕЗЕНТАЦІЯ – звучить пісня «Маленький принц» на музику
М. Таривердієва.
Бесіда:
  • розкажіть про Маленького принца. Яким ви собі його уявляєте?
  • Чим він займається щодня?
  • Для чого він прочищає вулкани і вириває паростки баобабів?
  • Що уособлюють баобаби?
  • Як він ставиться до своєї планети?
  • Які слова Маленького принца про його ставлення до своєї планети вам найбільше запам’ятались? Чи згодні ви з ними?
«Встав вранці, привів себе у порядок, приведи в порядок свою планету»
  • Хто ще живе на планеті Маленького принца?
  • Як веде себе Троянда?
  • Як склались стосунки між Маленьким принцем і Трояндою?
  • Чому Маленький принц вирішив подорожувати?
  • Хто допоміг Маленькому принцу змінити своє ставлення до Троянди? Підтвердіть цитатою.
  • Визначте ключові слова у цих роздумах.
«Треба було судити не за словами, а за справами»
Вчитель: покинувши свою планету, Маленький принц починає подорожувати планетами, на яких зустрічається з різними людьми. Кожну планету населяє лише одна людина, але Маленький принц не може зрозуміти цих людей. «Дивний народ, ці дорослі», - говорить він.
  • Назвіть, скільки планет відвідав наш герой?
1-а планета (10-я глава) — король;
2-а планета (11-я глава) — честолюбец;
3-я планета (12-я глава) — пьяниця;
4-а планета (13-я глава) — ділова людина;
5-а планета (14-я глава) — ліхтарник;
6-а планета (15-я глава) — географ
7-а планета (    глава)  - Земля

ІІІ. Клас розбивається на групи, що розповідають про планету та її мешканця     
     за планом:
  1. Чим займається житель планети?
  2. Охарактеризуйте його. Підберіть цитати до характеристики.
  3. Як ставиться Маленький принц до нього.
  4. Знайдіть крилату фразу у тексті.
  5. Сформулюйте висновок - урок.
  • виступ груп, обговорення результатів та висновків.

Уроки-висновки

І група:
«Тоді суди сам себе, - сказав король. –  Це найскладніше.
Себе судити набагато важче, чим інших. Якщо ти зумієш правильно судити седе, значить, ти дійсно мудра людина»


Третій урок: «...суди сам себе»
ІІ група:
(Цитата из текста……«Марнославні  люди глухі  до всього, крім похвали»)
– Це позитивна якість чи ні? ( І позитивна, і негативна: все  добре  в міру)
– Який  урок виніс Маленький принц після відвідин даної  планети?
Четвертий урок: «Марнославство  гарне  в розумних межах»

ІІІ група   
– Що робити людині у подібній ситуації? Як змінити життя?
П’ятий урок: «Знайди у собі сили змінити себе».

ІV група
Шостий урок: якщо людина зайнята ділом, його життя проходить не дарма.
«Він за все своє життя жодного разу не понюхав квітку, жодного разу не подивився на зірку, нікого ніколи не любив, він не людина, він гриб».
V група
– Чи щаслива людина  ліхтарник, на думку Маленького принца?

Сьомий урок: «Все життя  бути для людей маяком – у цьому  щастя людини»
– Чи не про ліхтарника думала В. Тушнова, коли писала наступні рядки:
Море мое пустынно,
на море тишь да гладь...
Может быть, это стыдно –
так безнадежно ждать?
Напрасный огонь лучится,
виден издалека...
Я не могу отлучиться
с забытого маяка.
Я не могу отлучиться
ни на единый час
вдруг что-нибудь случится с тобой...
А огонь погас!
VІ група
- чи справжній це вчений?

Восьмий урок: «Не можна вивчити світ, не виходячи  з кабінету».


5. Фронтальная бесіда – сьома планета – Земля

– Маленький принц розгубився на Землі. Чому?
                                                  (він побачив сад з трояндами)

– Зверніть увагу на роздуми героя. Зачитайте уривок з XX розділу від  слів «А потім він подумав…» до кінця.

«А потім він  подумав: "Я думав, що володію єдиною у світі квіткою, якої більше ні у кого та ніде немає, а це була звичайнісінька троянда. Тільки у мене і було що звичайна троянда та три вулкани мені по коліно, і то один з них загас, можливо, назавжди… Який же я після цього принц?..»
Він ліг на траву та заплакав»

– Що визвало гіркі сльози малюка? (Він розчарувався у собі)

    • Коли з’явився  Лис? (У найважчу хвилину для малюка. Поява Лиса навчає істинному розумінню любові та дружби, він знайомить героя з  бездоганністю людського серця. Його слова містять велику мудрість: щоб мати друзів, треба віддавати їм свою душу,  серце і час.
«Твоя Троянда  так тобі дорога, тому що  ти віддавав їй всі свої дні». Але не тільки Троянді потрібний  Маленький  принц,  Маленькому принцу потрібна  була Троянда. Троянда  – єдина у світі квітка, яку він «приручив». Людині потрібна лише одна квітка, та, яка наповнить душу і серце  світлом та теплом. Тому він повертається до своєї Троянди.   


– Маленький принц вперше задумався про те, як він жив раніше. Що він розуміє зараз?  

Дев’ятий урок: «Ти назавжди береш відповідальність  за тих, кого приручив».
Давайте поговоримо про зірки. Що вони для Маленького принца? Для чого світять зірки?
(Щоб рано чи пізно кожний міг відшукати свою зірку)
– Читання уривку з  XXVІ розділу  (від слів «У кожної людини   свої  зірки. )
Що символізують зірки? (прагнення до чогось, мрію про щось)
Десятый урок: «...У кожної людини – свої зірки»
VІ. Підсумок уроку.

VІІ. Домашнє завдання:
  • прочитати глави ХХVІ та ХХVІІ;
  • підібрати підписи-цитати до малюнків;
  • *намалювати ілюстрації до твору.

Немає коментарів:

Дописати коментар