Чарльз Діккенс - «Найбільший оптиміст століття». Гуманістичний пафос повісті«Різдвяна пісня у прозі»


Тема. Чарльз Діккенс - «Найбільший оптиміст століття». Гуманістичний пафос  повісті«Різдвяна пісня у прозі».
Мета: ознайомити учнів із світом дитинства Чарльза Діккенса; підготувати до сприйняття й розуміння змісту повісті; донести до дітей суть гуманістичних ідеалів письменника; розвивати пізнавальні здібності дітей; виховувати неприйняття байдужості та жорстокості,  викликати бажання робити добро.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу: знайомство з біографією письменника. З'ясування сюжету і композиції твору.
Різновид  інтерпретації: читацька, композиційний  аналіз
Етап: Підготовка до сприймання тексту
Обладнання: портрет Ч.Діккенса, текст повісті, виставка творів письменника
Довершені оптимісти, одним з яких був Діккенс, не приймають світ,
не захоплюються світом – вони в нього закохані.
Г.К. Честерон,
Англійський діяч, письменник
Хід уроку

І .Організаційний момент

ІІ. Мотиваційний момент. Учитель проводить  паралель із сучасним життям:  Що для вас є добро? Вправа «Асоціативний кущ».  Добро –це…
Бесіда: Чи є в житті дні, коли по - особливому ми сприймаємо свої вчинки ? Одним із таких днів є Різдво). Різдво - це особливе свято, яке збирає разом родини, народжує в серці кожного світло і віру, надихає на добрі справи.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку, їх мотивація
Вчитель. Сьогодні ми здійснимо подорож до Англії.
(Слайд№1 )
Ми  познайомимося з видатним, надзвичайно цікавим англійським письменником ХІХ століття Чарльзом Діккенсом, письменником, який вірив в непереможну силу добра.
(Слайд №2)
Ми з вами переглянемо сторінки його біографії, і з’ясуємо, чому письменника, який прожив не дуже щасливе життя називають  найбільшим оптимістом століття.  Окрім знайомства з Діккенсом ми завітаємо до контори Ебізінера  Скруджа та відсвяткуємо Різдво разом з родиною Кретчитів. Ця мандрівка триватиме кілька уроків поспіль.

(Слайд №3)
ІУ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
На дошці план розповіді вчителя.
  • Родина Чарльза Діккенса
  • Дитинство
  • Творчість
  • «Різдвяна пісня в прозі»
1. Слово вчителя.  «Усі дорослі були спочатку дітьми, тільки мало хто з них про це пам’ятає»,- писав відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері. Чарльз Діккенс не забував своє дитинство ніколи. Запитання на висловлення точки зору: Як ви думаєте, чому?
   Життя Діккенса було невеселим. Джон Діккенс був чиновником морської скарбниці, тож не міг похвалитися ні багатством, ні знатним родом. Спочатку родина жила в достатку. Чоловік мав веселу вдачу, любив театр, але був легковажний. Він позичав гроші, однак не повертав їх. Елізабет Діккенс була домогосподаркою і намагалася дати раду всім дітям. А їх у родині було восьмеро. Тож материнської ласки й уваги не завжди вистачало на всіх. У Лондоні, на Даун – стріт, 48  в  музеї письменника все як колись. Особливо привертає увагу груба рама з маленьким віконцем. Саме у це віконечко дивися письменник у світ. І хоча воно було невеселим, письменник стверджував, що дитинство – прекрасне.
2.Повідомлення учнів. Народився письменник 7 лютого 1812 року в Портсмуті, англійському портовому місті. Освіту  почав у священика в Чатемі, а продовжив у лондонській школі. Навчання  тривало недовго. Через те, що мій батько був незаможним, йому рано довелося розпочати самостійне життя. Навчаючись ще в Чатемській школі, хлопець захоплювався читанням книжок, мріяв та фантазував, уявляючи себе то Робінзоном Крузо, то Томом Джонсом. 1823-го року родина переїхала до Лондона. Батько через борги потрапив до боргової в’язниці, куди згодом перебралася вся родина. Про навчання годі було й думати, і 12-тирічний Чарльз пішов працювати на фабрику вакси. Працюючи на фабриці, Хлопець дав собі слово «вибитися в люди».Та перед тим, як він став усесвітньо відомим, йому довелося працювати на різних посадах.
Вчитель: Через деякий час його батько скаже: « Він сам себе виховав».
3.Робота з підручником: Знайдіть інформацію про те, які  професії довелося опанувати Чарльзу Діккенсу. ( Юрист, репортер, вивчав стенографію
працював у часописі «Дзеркало парламенту», співробітник «Ранкової хроніки»).
Вчитель: Знайомство з Діккенсом не може обмежуватися лише підручником. Коли ви прочитаєте роботи англійського письменника, літературного критика Честертона Гілберта (1874 - 1936), то  дізнаєтеся, що Діккенс прагнув у житті і в літературі змінити світ на краще. Але чи легко це було зробити в тодішній Англії, яка своїми законами не лише дозволяла дитячу працю по 16 годин на добу, а й змушувала своїх громадян замовчувати проблеми простих людей.  В пошуках виходу не в реальності, а у своїх бажаннях і мріях сподіватися на диво. Як у дитинстві, вірив у дива. Саме через це його твори мають щасливий кінець.
4. Виставка творів Ч.Діккенса
Вчитель. Перед вами виставка книг, які написав Ч.Діккенс. Звичайно, ця виставка – не повний звіт про творчість письменника. Тут лише найвідоміші твори: перша книга, яка принесла славу, «Посмертні записки Піквікського клубу». Добряк Піквік, хоча і виглядав кумедним, умів перемагати, здійснювати задумане ніколи ще так Англія не сміялася і ніколи не плакала, хвилюючись за долю героя.  «Пригоди Олівера Твіста» - розповідь про бідного хлопчика – сироту і його життя у великому місті; «Домбі і син» - роман про те, як слід розуміти батьківський обов’язок і як по-справжньому любити своїх дітей; «Різдвяна пісня у прозі», яку ми почнемо зараз вивчати, - повість про доброту і чуйність людини.
5. Запис у зошити: «Посмертні записки Піквікського клубу». «Пригоди Олівера Твіста , «Домбі і син».
Вчитель: Герої Діккенса життєрадісні, доброзичливі, завжди цікаві. Їхні характери є цілком життєві.. Віддаючи свої симпатії Оліверу Твісту, Ніколасу Нікльбі, Девізу Коперфілду – юнакам, яким доля зовсім не усміхалася, письменник  визнає людину найвищою цінністю у світі, саме тому називають його гуманістом століття.
6. Словникова робота:
Гуманізм – це повага до  гідності, розуму людини
Оптимізм - погляд на життя з позитивної точки зору.
Вчитель. Діккенс завжди залишився добрим і чуйним, уважним і щедрим. Відійшовши від законів жанру простого оповідання чи новели, вводить містичні елементи (духів), придумує казковий фінал, щоб твір сприймали  не тільки як авторський вимисел, сюжет  захоплював, виховував, розкривав духовну сторони читача.    Змусити можновладців стати милосердними хоча б раз на рік – така мета його «Різдвяних оповідань», які невипадково з'являються напередодні релігійного свята. Гуманістичний погляд великого оптиміста  змушує головного героя пройти складний шлях випробувань і врешті решт  розкриває в ньому риси людяності, які були ним втрачені.
7. Бесіда: «Різдвяні  оповідання» - це заклик до єднання бідних та багатих. Чи вірите ви в таке єднання? Використовуючи метод «Прес», обґрунтуйте думку. (Відповіді учнів). Під час вивчення «Різдвяної пісні у прозі» ви помітите, що духовний досвід дитинства письменника яскраво освітив героїв твору.
В Англії існувала традиція перед Різдвом публікувати свої твори з різдвяною тематикою. Англійці вірили у всепереможну силу Різдва.
(Слайд №4)
Діккенс також написав збірку «Різдвяні оповідання», яка побачила світ у 1843 році.




(Слайд №5,6) В ній відбилися погляди автора на суспільство. Інформацію про історію задуму та створення твору підготував учень – дослідник творчості Ч.Діккенса.
8. Повідомлення учня. У 40-ві роки ХІХ століття Діккенс видав дві різдвяні повісті: «Різдвяна пісня у прозі» та «Дзвони» (усього їх близько двох десятків). Виникнення цих повістей має свою історію. Якось 1843 року Діккенс отримав лист від економіста Сміта, який був членом урядової комісії з питань дитячої праці. Він розкрив Діккенсу страшні факти про жахливі умови праці робітників і, зокрема, факти про експлуатацію дітей на промислових підприємствах. (Чарльз Діккенс знав про це з власного досвіду). Діккенс хотів написати памфлет, проте передумав і пояснив це так: «Не лякайтеся, якщо я скажу, що з того часу, коли я Вам писав востаннє, виникли такі обставини, котрі змушують мене відкласти до кінця року появу обіцяної Вам брошури. Я не можу пояснити, що це за обставини, але будьте певні, що коли Ви дізнаєтеся, у чому річ, чим я був зайнятий, де і як, - Ви погодитеся з тим, що молот опустився з силою в двадцять разів, - та що там у двадцять, у двадцять тисяч разів більшою, ніж та, яку я міг застосувати, коли б виконав свій перший задум».
Вчитель. Цим молотом стала повість «Різдвяна пісня у прозі».

9. Словникова робота
Слухаючи уривок з листа Ч.Діккенса Смітові, ви почули нове слово «памфлет». Що ж воно означає?
Памфлет – твір публіцистичного характеру, що викриває чи засуджує
певні суспільні вади, закликає до вирішення їх.

Повість –  середній за обсягом прозовий твір про важливий період із життя
героя.
Пісня –    це віршований ліричний твір, що складається зі строф
(ритмічно завершених частин твору).
(Слайд №7)
10. Бесіда з учнями
У чому ж полягає особливість композиції «Різдвяної пісні у прозі»? Чому автор назвав повість «Різдвяною піснею у прозі»?(Можливо, тому, що саме на Різдво з героєм сталася якась важлива подія. Характер персонажа змінився).
А чому «пісня у прозі»?(Різдво – це день народження Сина Божого. Це – свято, гідне оспівування, тому що воно об’єднує людей. А про такі речі краще   співати, ніж говорити. У житті Скруджа немає жодної мрії, нічого доброго – лише сіра  буденна проза. Можливо, саме тому, що на Різдво життя героя чудесно змінилося, ніби проза стала піснею, автор так назвав повість. Пісня передає найкращі, найпотаємніші, найвищі почуття людини).
Як побудовано твір? (Твір складається з п’яти частин, розділів, які автор називає строфами). Як ви вважаєте, чому автор називає розділи строфами? Чи пов’язано це з  назвою твору?(Так, те що розділи названі строфами, пов’язано з назвою твору. Пісня – це віршований ліричний твір, що складається із строф).
Як ви думаєте, чому Діккенс вважав, що його різдвяна повість матиме більшу силу і вплив, ніж викривальний памфлет?(Під час Різдва всі мріють про щастя й радість;усі вірять у дива  готові здійснювати їх самі. Діккенс був упевнений, що його повість змусить побачити біди інших людей і допомогти їм).
(Слайд №8)
У. Закріплення матеріалу
Вчитель. Різдвяні свята особливі. А різдвяні твори схожі на казку: у них відбуваються фантастичні подорожі, чарівні перевтілення.
У своїй повісті Ч.Діккенс прославляє всезагальну любов, всепрощення,
терпимість, примирення та співчуття. Діккенс – веселий і дотепний оповідач, утім, коли мовиться про зло, неправду, нещирість, він перетворюється на гнівного сатирика. Письменник не спостерігач, він на боці простих людей, бідняків, які не втратили здатності веселитися й співчувати. Отже, визначаємо напрямки втілення гуманізму в «Різдвяній пісні...»:
1.    Атмосфера Різдва. Ставлення героїв до свята.
2.    Зображення життя бідняків.
3.    Еволюція Скруджа, його переродження.
4.   Щасливий фінал як утвердження ідеї торжества Різдва, перемоги добра над злом.
1.Робота з паспортом твору
Автор - Чарльз Діккенс
Жанр – повість
Герої – Скрудж, родина Кретчитів, Духи
Композиція – п’ять частин
Експозиція – життя Скруджа на початку твору.
Зав’язка – поява привида Марлі.
Розвиток дії – подорожі з Духами.
Кульмінація –присутність Скруджа на власних похоронах.
Розв’язка – переродження героя.
2. Робота з текстом твору. (Виразне вибіркове читання першої строфи повісті «Різдвяна пісня в прозі»)
Бесіда за прочитаним.
  • Де відбуваються події?
  • Чому повість починається звісткою про те, що помер якийсь Марлей?
  • Що відомо про Скруджа?
  • Чому герой не любив Різдва?
  • Хто з’являється вночі? (Привид Марлі)
  • Про що попередив Марлі? ( Про те, що до Скруджа повинні завітати Духи Часу)
  • Який прийом використовує автор, розповідаючи про ці події ( Прийом фантастики).
VІ.  Підсумок уроку
Запитання для контролю. Ми розглянули І строфу твору Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі». Як у ній відобразилося дитинства письменника? (Різдво – найкраще свято для Діккенса. Окрім того автор змалював нелегке життя простих людей, за яким спостерігав ще в дитинстві).Давайте повернемося до епіграфа уроку.  Чи згідні ви з тим, що вся діяльність Ч. Діккенса спрямована на    милосердя та співчуття? А що для вас означає слово «милосердя»?(Відповіді учнів). Я бажаю вам завжди робити добро. Згадуйте про нього, творіть його не тільки у свята, а й кожного дня. І тоді ваші душі будуть прекрасними.

VІІ. Домашнє завдання
Прочитати ІІ, ІІІ, IV строфи «Різдвяної пісні у прозі»; дати усну характеристику образу Скруджа. Індивідуальні завдання,  з метою уважного читання. Клас  поділено на групи: художники, мовознавці, літературознавці, музиканти. Кожна група працює над дослідженням жанру з визначеної позиції.

Немає коментарів:

Дописати коментар