Лев Миколайович Толстой «Анна Кареніна»

Ми будемо сьогодні говорити про  людську душу, в якій живе пристрасть, пошук ідеалу,бажання, любов., яка  примушує вірити і сумніватися,чекати і надіятися. яка будує і руйнує, яка творить і хвилює.. І допоможе нам в цьому великий і тонкий знавець людської душі Л.М.Толстой. Ми знаємо багатьох знавців психології душі.


Актуалізація
Бесіда:
1.Давайте з»ясуємо Що таке душа і хто такий  такий знавець душі?
Образ душі . Лист  паперу……….
хто такий  такий знавець душі ?
Людина, яка розбирається в тому,що відбувається в нашій душі.
2.Чи завжди можна описати словами  те,що відбувається в душі? відчуття, почуття, переживання, страхи.
не завжди можна описати словами:
Вчитель: А от Толстому, повірте вдалося виконати це надзвичайно складне завдання. – зробити таємне явним та втілити у словах.Письменник майстерно впорався за допомогою різноманітних прийомів.
Завдання на дошці.. перед вами набір певних понять. Поміркуйте,чому між ними стоїть зна «+», а потім знак «=»
-«Діалектика душі», , внутрішні монологи, духовні пошуки, образотворення, психологічна глибина,= роман.Зачитайте, будь- ласка поняття і дайте відповідь.

Так, роман, роман «Анна Кареніна» без якого неможливо уявити світову соціально- психологічну прозу другої половини ХІХ ст…
« Я вважаю цей твір вельми високим і просто немовби таким, що робить епоху в романі» наголошував рос. Письменник М.Лєсков, відзначивши новаторську сутність твору, який проклав нові шляхи в мистецтві слова, у розвитку романістики.
Увага на слайд.
Повідомлення теми та мети
Тема нашого уроку: Роман Л.М. Толстого «Анна Кареніна» (1876 р.) Майстерність образотворення письменника.
Наша мета:
  • Познайомимося з особливостями роману “Анна Кареніна”
  • Прослідкуємо систему образів роману
  • З»ясуємо особливості образотворчості
  • Спробуємо зрозуміти «діалектику душі» головної героїні,
В процесі роботи заповнимо паспорт твору:.
Ви читали твір,переглядали фільм. Про що цей твір?
Це історія трагічного кохання замужньої дами Анни Кареніної до офіцера Веронського на фоні щасливого сімейного життя дворян Костянтина левіна і Кіті Щербацької. Це масштабна картина побуту і моралі Петербургу і Москви другої половини ХІХст, яка поєднує роздуми Левіна з певними сценами селянського життя

Входження в текст
Звернемося до тексту: Ось як починається твір» Всі щасливі сім»ї схожі , кожна нещаслива сім»я нещаслива по- своєму»Все змішалося в домі Облонських.
(Чому, на вашу думку,роман починається не  із щасливої родини, аз розпаду сім»ї, руйнування людських стосунків)Давайте перегорнемо сімейний альбом декількох пар
Анна—Олексій Каренін, Доллі- Стіва Облонський, Кіті- Костянтин Левін) В романі ще згадуються родини Щербицьких, веронських, бетсі Тверської та багатьох інших
Як ви думаєте яку проблему , на прикладі кількох сімейних пар, прагне розкрити письменник:




  • Проблему шлюбу та сім»ї.(запишемо в картку)
Слід відзначити, що роман спочатку називався «Два шлюби».І хоча назву потім було змінено, у композиції залишається дві сюжетні лінії:
Сюжетна лінія Анни Кареніної та Костянтина левіна(запишемо)
Запитання: Чи змінилося що- небудь зі зміною назви роману?На чому  тепер концентрація?
Так,тепер концентрація уваги на образі головної героїні, а саме доля жінки з вищого суспільства та пошуки  «закону добра»  для щастя .

Довідка №1: Однією з актуальніших соціальних проблем у другій половині ХІХст. Стає розпад сім»ї. Толстой до цього часу як людина і як митець збагатився глибокими і складними враженнями свого сімейного життя.Тому він ставить проблеми сім»ї не тільки як соціально-психологічні, але й як морально- філософські. Роман вражає не тільки повсякденністю змісту, але й великою психологічною розробкою душі людської, величезною глибиною і силою.
Проблема  шлюбу та сім»ї___ як соціально-психологічні,
                              але й як морально- філософські
Сюжетні лінії___ лінія Анни Кареніної та Костянтина левіна _______
Початкова назва – «два шлюби»
Особливість- Толстой занурює читача у психіку кожного героя у глибину переживань, сплески емоцій ,таке занурення назвемо «діалектика душі». Однак  Є ще одна особливість,яку вдумливий вдумливий читач не може не помітити:цеі наявність пушкінських мотивів.



Коментар:Читаючи «Капітанську дочку,лев Миколайович так захопився повістю, що перечитав усі прозові твори письменник пушкінські мотиви простежуються у романі Толстого. Немає сумнівів, що героїня «Анни Кареніної» стоїть поряд з героїнею «Євгенія Онєгіна».
Проведемо дослідження і переконаємося в істинності твердження за допомогою сигнальних карт
  • Загальна назва- пов»язана з центральними персонажем.
  • Проблема- доля жінки
  • Сюжетні лінії-(скільки у Толстого- 2:Анна і левін, а у Пушкіна-2: Отож обидва письменники використовують паралелізм
Проте у фіналі доля героїні Пушкіна вирішена: Но я другому от дана і буду век ему Верна
Тетяна відмовляється від кохання заради обов»язку, а от Анна повністю підкоряється своїм почуттям, і це закінчується трагічно. Чому? МИ приходимо до висновку



Висновок:Тому що все  людське життя – складність сімейних відносин – « діалектика душі» окремої людини – подолання власних слабостей і недоліків у своєму характері - сутність цілої історичної епохи ХІХст. Пушкіна хвилювали інші проблеми . В «Анні Кареніній»_пише Толстой, я люив мисль сімейну.
Слайд Анна Кареніна- роман соціально філософський
А тепер найцікавіше: ключові моменти твору
Запитання до глядачів: сигнальні картки.Так-1, ні2
Образ героїні негативний чи позитивний
Довідка.№2Образ головної героїні є суперечливим у своїй органічній єдності. Якщо виходити із епіграфа, поставленого автором до свого твору «Мне отмщение и аз воздам», то Анна є героїнею негативною ,що порушила свій подружній обов»язок і була покарана.так робить Толстой і в плані сюжетному,привівши героїню до самогубства.
Вчитель:  Чи згідні ви з такою думкою? Спробуємо довести,що Анна слабка жінка, покохавши стала просто жертвою власного кохання. У вас на парті є  листки, запишіть рису,що на вашу думку характеризує Анну.
Наприклад: Анна-натура шира, відверта,енергійна, позбавлена лицемірства.
озвучити
Отож, Анна, людина з ніжною ,тонкою душею, любляча та жадаюча любові не може жити в суспільстві зла,користі, лицемірства.переконаємося  в цьому за допомогою внутрішньої боротьби  Анни , яка  залежить від певних ситуацій.
6 учнів.(текст і ваші думки) Чи потрібна для вас допомога?
  • Картки зі слайдами

1.Зустріч
З чого починається зустріч
Наша зустріч відбулася на залізниці. Короткий погляд .Стриманість. Однак те світло, що виникло між нами мимо нашої волі,яке я так прагнула погасити,  з кожною хвилею осявало мене, заряджало мене.давало крила.
Я зустрів її на вокзалі, вона їхала в одному купе з моєю матір»Ю.Коли я її вперше побачив мене вразила у виразі її миловидного обличчя щось особливе лагідне і миле  

2.Скачки
Коли публічно виявила прояв своєї любові.
Я, Анна, ніколи не любила свого чоловіка:Заміж вийшла,може без прямого примусу, але й  не за велінням серця. Мій чоловік ніколи не був для мене справжнім авторитетом, не був другом, якого б поважала, з яким би рахувалася. Чи боялася я осудуНі.Я би все витримала заради кохання.Кохання- сенс мого життя.

3.Вронський .Любов Вронського до Анни поступово згасає.Його егоїстична натура не розуміє Анни, вчинками якої керує велике почуття.На думку Вронського воно  «неблагорозумне».Коханець боїться скандалу в аристократичному світі і звинувачує у всьому .що сталося тільки Анну, вімовляючись від свого кохання.

4.Каренін. Для мене зрада дружини є порушенням звичного щастя, яке я створив.Я намагався пристойно завершити ці стосунки.Я поринув у державні справи, канцелярську діяльність, щоб приховати від чужих глибину свого горя. Міст- це штучне життя, яким я жив.Коли Анна захворіла.Я зрозумів.що її кохаю.Втрата її була би для мене початком кризи всього життя.

4.Найемоцініший епізод- побачення з сином
Мій чоловік «зла машина»Я так сказала про нього коли покохала Веронського.Я  могла би наважитися на розрив, на офіційне розлучення з чоловіком , але не ціною відмови від свого сина.

5. Вокзал Анна: так, я важко перенесла зневагу, виявлену світським середовищем, після розриву з Кареніним.Але не це жахливо.Моє становище безвихідне було через те,що Веронський мене майже не кохає,сприймає зв»язок наш як непереборний тягар..Моє становище як добропорядної жінки безповоротно втрачене…

Вчитель: Почуття тривоги, відчаю,розгубленості і Анна закінчує життя самогубством,грішить знову, занапастивши власну душу і покинувши сиротами двох своїх дітей.Тут  у «лабіринті зчеплень» важливу роль відіграє залізниця.Чому? Що залізниця означає?
Залізниця- символ трагічної «колії життя» Анни.Окрім того це «зло» цивілізації,Роз»єднання людей, загибель, нещастя. Залізниця об»єднала і вона ж роз»єднала їх назавжди.Кохання-втратило сенс щастя дарувати і отримувати щастя..Ось вона причина загибелі Анни.Анна створена для великих почуттів.
Запитання: Чи вірно вона вчинила? Чи мала на те право?

Слово вчителя:Російський письменнни к в.Вересаев вважав,що Анна здійснила злочин проти живого життя.Вона зрадила чоловіка, кинула сина.Гідний вихід для Анни лише один:прийняти прощення чоловіка,задавити огиду до нього і повернутися до брехливого життя,мороку й узаконеної ганьби.Анна цього не зробила – і гине.Але люди не мають права кидати в неї каміння,вищий оральний закон і без того карає її жорстоко.

Чи засуджує автор свою героїню?
Автор у романі виступає не як суддя, а як гуманіст.Він хотів зробити її «жалюгідною але не винною».Тому він намагається зрозуміти витоки її трагедії. В епіграфі Толстой проголошує, що ніхто не має права судити людину, окрім вищого суду-Бога.
Щоб ви порадили Анні?

Довідка№3. Кожний із цих образів  проходить шлях страждань від відсутності головного- найвищої моральної мети, яка поєднала б особисте і супільне, призвела б до гармонії. Як справжній гуманіст Толстой вважає,що шляхи виходу із трагедії  слід шукати у своїй душі.Відродження власної душі сприятиме відродженю суспільства



Висновки:Підсумуємо:В чому ж майстерність
Слайд майстерність образотворення Толстого
1.Образи- характери
2.Змльовані пластично (Об»ємно)
3.Розкрита психологія кожного у його розвитку ( «діалектика душі»)
Коментар: Я зачитую характеристики ви піднімаєте номер,якому відповідає коментар.
За кожним образом –характер.
Анна – пристарсть і щирість
Олексій Каренін –педантизм і милосердя( хвороба)
Стіва Облонський –легковажність і безвідповідальність(розлучення)
Веронський –благородство і душевна глухота
Левін- працьовитість і висока духовність. (лев Толстой)

.


Домашнє завдання. Дібрати  матеріал до характеристики образу Анни Кареніної. Дати відповідь на запитання «Анна- трагічна героїня чи легковажна жінка?».

Немає коментарів:

Дописати коментар