Урок позакласного читання. В.Шекспір «Ромео та Джульєтта»

«Усеперемагаючий голос любові»

Мета і завдання: повторення відомостей про добу Відродження, ознайомлення з особливостями театру епохи Ренесансу; подальше формування комунікативних навичок, розвиток критичного мислення учнів, уміння аналізувати, співставляючи дії героїв, оцінювати якість інтерпретацій у співвідношенні з літературним оригіналом; виховання толерантного ставлення до думок однокласників, естетичного смаку.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Жанр уроку: урок-бесіда з елементами інсценування
Обладнання: портрет У.Шекспіра; аудіо запис: музика доби Відродження (Н.Нігріно «Ричеркар»); С.Прокоф’єв «Ромео і Джульєтта» («Сцена на балконі», «Монтеккі і Капулетті»); слайд-фільм «В.Шекспір. «Ромео і Джульєтта»; робочі картки; тексти трагедії.

Структурні елементи уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Активізація пізнавальної діяльності
ІІІ. Укладання глосарію
ІV. Робота над епіграфом
V. Бесіда
VІ. Виразне читання за ролями (з елементами інсценування)
VІІ. Бесіда
VІІІ. Робота з картками
ІХ.  Домашнє завдання
Х. Слайд-фільм
ХІ. Підбиття підсумків, оцінювання

Любов … проста і безумовна… Це не стан душі, а першооснова світу. Тому … любов рівнозначна творчості.
Б.Пастернак

План-конспект уроку

І. Організаційний момент
Кабінет затемнений. Звучить «Ричеркар» Н.Нігріно. На екран проецируються  слайди «Вид Лондона ХVІІ ст.», «Театр «Глобус», «Внутрішній вигляд театру «Глобус» (див. додаток)

ІІ. Активізація пізнавальної діяльності
  1. Учитель у чорному плащі читає напам’ять на фоні музики Пролог до трагедії «Ромео і Джульєтта»
  2. Учитель:
    • Чи впізнали ви, звідки ці рядки? – З трагедії «Ромео та Джульєтта».
    • Як ви думаєте, хто би міг вимовити їх перед вами? – Сам В.Шекспір
Один учень запрошується до дошки, працює над розв’язанням кросворду (див. додаток)
    • А чи любите Ви театр? Що саме в театрі вам подобається?
    • Як ви гадаєте, чому ми говоримо про театр на уроці літератури?

ІІІ. Укладання глосарію
Слово «театр» в перекладі з грецької – «місце для видовищ». У кінці ХVІ  на початку ХVІІ ст. театральне мистецтво в Англії переживає епоху бурного розвитку, відроджуються традиції античного театру. У Лондоні було відкрито 6 театрів. «Глобус» вважався найбільшим з них. Він підняв завісу в 1599 році. Театр був прикрашений великим глобусом з надписом : «Увесь світ лицедіє»
    • Як ви розумієте це висловлювання?
Акторами могли бути тільки чоловіки; виступали майже без декорацій. Замість них використовувались таблички з надписами: «ліс», «поле» тощо. Усі вистави проходили під відкритим небом, бо не було даху. На сцені «глобуса» грав і Шекспір.
Перевіряється розв’язання учнем кросворду
Ренесанс (доба Відродження). Ростуть міста. Розвиваються ремесла, ділові зв’язки між містами і всередині міст, здійснюються мандри в далекі землі. Усе це розширює кругозір людина, змінює її світосприйняття. Тепер усе більше в людях ціняться розум, досвід, знання. Людина з її творчим потенціалом посідає центральне місце в картині світу.

На дошці записані слова, учні працюють у зошитах над їхнім тлумаченням
Ренесанс (Відродження) – культурна доба ХV-ХVІІ ст..
Театр – (з грецьк.) місце для видовищ; саме видовище.
Спектакль  - театральна вистава.
Лицедіяти: 1) грати на сцені; 2) вдавати щось.
Драма: 1)  один із трьох родів літератури, в основі якого лежить дія; 2) вид драматичних творів; 3) тяжка подія, нещастя, переживання, яке є причиною глибоких моральних страждань.
Трагедія – вид драми, в основі якої зіткнення сильних характерів, найчастіше закінчується загибеллю героїв через неможливість розв’язання конфлікту.

ІV. Робота над епіграфом
- Як ви розумієте слова Б.Пастернака? – Любов існує вічно, незалежно від нас; все залежить від любові – сила любові змушує людину творити (діяти).

V. Бесіда
Звернімося до трагедії «Ромео і Джульєтта».
Сюжет своїми коренями іде до італійської народної легенди.
1562 р. – Артур Брук – поема «Трагічна повість про Ромео і Джульєтту».
1567 р. – Уїльям Пойнтер – новела «Ромео і Джульєтта».
Заслуга Шекспіра – у глибині художнього переосмислення сюжету.
  1. Коли ми вперше зустрічаємося з Ромео? В якому він настрої? Чому?
  2. Як ставляться до Ромео друзі? Батьки? Вороги? – Ромео благородний ноша, відданий друг, з повагою ставить до старших.
  3. Коли і де Ромео зустрічається з Джульєттою? Що він робить після балу? – Він не сумує, а починає діяти.

VІ. Виразне читання за ролями (з елементами інсценування)
Таблички з надписами: «Сад Капулетті», «Балкон».
Акт другий, сцена друга зі слів: «Джульєтта: О лишенько!…»
Учні читають на фоні музики «Сцена на балконі» з балету С.Прокоф’єва «Ромео і Джульєтта»

VІІ. Бесіда
  1. Якою ви уявляєте собі Джульєтту?
  2. Чому Ромео та Джульєтта вирішили так швидко повінчатися? Що ними рушить? – Любов-пристрасть, яка примушує діяти (творити)
  3. Як змінюються герої після зустрічі?
  4. Що змушує Ромео втекти? Як це сприймає Джульєтта? – Мужньо. Вона одне ціле з чоловіком.
  5. Коли ще виявляється сила волі Джульєтти? – Сон у склепі.
  6. Чим закінчується історія Ромео та Джульєтти? – Смертю героїв
  7. Яке відчуття у вас залишилось після прочитання трагедії? – Сум («Сумніших оповідей не знайдете. Ніж про любов Ромео і Джульєтти»)
  8. Герої гинуть. Чому ж у любові «усеперемагаючий голос»? – Примирення родин Монтеккі та Капулетті. – А для самих героїв? – Смерть за мить любові. Але в цій миті все життя; жадоба життя є неможливість жити у світі постійної ворожнечі.
  9. Чому ж останній акорд все ж таки печальний? – Тому що людина діяльна не може відмовитись від щастя земного, реального; звідси трагізм не тільки «Ромео та Джульєтти», але й усього світу, в якому живе сам Шекспір.

VІІІ.  Робота з картками
Учні заповнюють картки, користуючись словами –підказками, записаними на дошці:
Любов, ніжність, благородство, відданість, мужність, безрозсудність, повага;
Палкий, глибокий, чистий, безмежний, теплий (про почуття, відношення).
Ромео та Джульєтта здатні на глибокі і чисті почуття, цінують любов більш,. ніж власне життя.

ІХ. Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру на тему: «Що я приймаю і чого не розумію у вчинках Ромео (Джульєтти)?»

Х. Слайд-фільм «Ромео і Джульєтта»
Звучить музика з балету С.Прокоф’єва «Ромео і Джульєтта» («Монтеккі і Капулетті»), демонструються слайди за сюжетом трагедії В.Шекспіра. (Див. додаток)
- Яка особливість слайд-фільму? Чи випадково це? – Протягом усього слайд-фільму постійно повторюється один і той слайд («Протистояння родин Монтеккі і Капулетті»). Це невипадково, бо саме ворожнеча між родинами приводить до загибелі героїв, стосунки між якими символізують чисте почуття кохання, Любов.

ХІ. Підбиття підсумків, оцінювання
- Як би ви закінчили фразу: «Я читаю Шекспіра тому, що…»?
«Вільний мікрофон» (учні висловлюють власні варіанти закінчення фрази)
А Ф.Холлідей писав: «Ми читаємо Шекспіра тому, що таку людину кожен хотів би назвати своїм другом».

Додатки до уроку
  1. Презентація (слайд-фільм)
Кликніть правою клавішею миші на об’єкт для перегляду презентації PowerPoint:

  1. Питання кросворду:
1. Ім’я одного з  головних героїв трагедії
2. Назва міста, в якому відбуваються події трагедії.
3 і 4. Прізвища ворогуючих родин.
5. Родич князя, за якого хотіли віддати заміж головну героїню.
6. Ім’я головної героїні трагедії.
7. Назва міста, в якому переховувався головний герой трагедії.
8. Автор трагедії

                               6





Д







ж





4

у





К
5
л





а
П
ь

8


3
п
а
є
 7
Ш

2
М
у
р
т
М
е
1
В
о
л
і
т
а
к
Р
е
н
е
с
а
н
с
о
р
т
т


т
п
м
о
е
т


у
і
е
н
к
і


я
р
о
а
к







і






3. Робоча картка
В.Шекспір «Ромео і Джульєтта»
Усеперемагаючий голос любові
  1. Любов – це …
  2. Ромео - … юнак (за словами ворога), … друг (мститься за Меркуціо), до старших ставиться з …, здатен на … й … почуття, цінує … дорожче за власне життя.
  3. Джульєтта - …
  4. Герої гинуть, тому що …

Немає коментарів:

Дописати коментар