Мета: - визначити разом з учнями специфіку використання біблійних мотивів та особливості вирішення моральних проблем у романі «Майстер і Маргарита»; витлумачити роль євангельських образів у авторській системі цінностей:
- розвивати навички аналізу моральних ситуацій, критичне мислення студентів;
- формувати активну моральну позицію.
Обладнання: тексти роману «Майстер і Маргарита»; комп’ютер та мультимедійний проектор; Фотоальбоми «Головні герої біблійних розділів; словник етичних термінів (на картках); кадри фільму «Майстер і Маргарита» (режисер Ю.Кара), аудіозапис «Я тебя отвоюю» І.Алегрова
У кожної людини є свобода вибору,
і кожен робить свій вибір сам.
Проблемне питання:
1. Щоб врятувати життя, чи досить одного бажання?
І. Організаційна частина (мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку)
Слово вчителя.
Твір Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита», визнаний геніальним, Він до цих вражає навіть сучасних читачів. Знайти аналог роману подібної оригінальності та майстерності практично не видається можливим.
Тим більше, навіть сучасним літераторам насилу вдається виділити причину, по якій роман набув такої популярністі і що є його основним, фундаментальним мотивом.
Ми вже визначили проблематику та жанрову своєрідність цього твору, і сьогодні продовжимо працювати з романом: розберемося, чому його жанр можна визначити як роман-міф, докладно зупинимося на комплексі моральних проблем, які піднімає автор, таких як взаємовідносини особистості і влади, проблема морального вчинку і відповідальності за цей вчинок, врешті-решт, проблема взаємовідносин добра і зла.
Проаналізувавши декілька епізодів роману, ми спробуємо вирішити наступні два проблемні питання:
1. Чому Понтій Пілат хотів урятувати Їєшуа, але не зробив цього?
2. Чому Ієшуа вибачає Пілата?
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Визначення особливостей композиції (бесіда)
- У чому головна особливість композиції роману?
Роман «Майстер і Маргарита» являє собою «роман у романі» («подвійний роман»): роман про Майстра і роман Майстра. Ці два романи утворюють органічну єдність. У сюжеті оригінально переплетені два часові пласти: біблійний і сучасний Булгакову (1930-ті рр. і І ст. н. е.) Деякі події, явища дійсності, образи повторюються через майже два тисячоліття у пародійному, зниженому варіанті.
Сюжет роману «Майстер і Маргарита» не новий. Але біблійні мотиви набувають у Булгакова нових рис: персонажі наділені земними характерами та вирішують земні проблеми.
- Скільки основних сюжетних ліній ми можемо визначити у романі?
У романі рівноправно співіснують три сюжетні лінії:
1) історична (Понтій Пілат та Ієшуа);
2) сатирична (Воланд і його свита та москвичі);
3) любовна (Майстер і Маргарита).
Ці лінії зливаються у фіналі воєдино, не дивлячись на стильові розбіжності.
- Дайте характеристику структури роману.
Всього 32 розділи з епілогом.
4 розділи, в яких розповідається про Пілата, зображено всього один день (п’ятницю перед Пасхою).
Ці розділи майстерно вплетені в основну оповідь:
- розповідь Воланда (Р. 2),
- сон Іванушки (Р. 16),
- розділи роману Майстра, які читає Маргарита (Р. 25, 26).
-Чи можемо ми структурно «відтворити» роман майстра?
- Розділ 2. Понтій Пілат (розповідь Воланда): Суд Пілата над Ієшуа Га-Ноцрі. Розмова із Каїфою.
- Розділ 16. Страта (сон Івана Бездомного): Страта. Левій Матвій – свідок страти.
- Розділ 25. Як прокуратор намагався врятувати Юду з Кіріята (Маргарита читає): Пілат дає завдання Афранію стосовно Іуди.
- Розділ 26. Поховання (Маргарита читає): Туга Понтія Пілата. Доповідь Афранія. Розмова Пілата із Левієм Матвієм.
2. Аналіз образу Понтія Пілата
- ПЛАЩ – білий з кривавим підбоєм
Білий – колір чистоти і добра
Кривавий(не червоний) – інша сторона влади
Шаркающей кавалерийской поход кой – військовий, звичний до боротьби, не знає жалю перед ворогом.
Понтій Пілат — державний діяч і тонкий політик. Колись він був хоробрим воїном, умів цінувати мужність, відвагу і сам не знав страху. За це його призначили на високу посаду, і Понтій Пілат переродився. Він оволодів мистецтвом брехати, лицемірити, думати одне, а говорити інше. А оскільки найчастіше мав справу з такими ж людьми, то повірив у силу саме таких стосунків, а не в силу нормальних людських почуттів, поривань.
ПОХОДЖЕННЯ – мати – донька мельника – простолюдинка Піла, позашлюбний син царя Тира (за деякими твердженнями дослідників).
Отримав владу за ОСОБЛИВІ ЗАСЛУГИ , або ж ЗА ГРІХИ.
3. Презентація образу Ієшуа
Як Булгаков трансформує біблійний сюжет у свій роман.
Порівняльна таблиця
Євангеліє.
Ісус Христос
|
«Майстер і Маргарита».
Ієшуа Га-Ноцрі
| |
Вік
|
33
|
27
|
Походження
|
Син Божий, мати – Марія
|
Батьків не пам’ятає, батько, можливо, - сирієць
|
Ким є
|
Бог, Син Божий
|
Бродячий філософ низького походження
|
Учні
|
12 апостолів
|
Левій Матвій
|
Популярність у населення
|
Народ чекає його в місті і палко вітає
|
Ніхто його не знає і не вітає
|
Вхід у Єрусалим
|
В’їжджає на віслюку, з ним його учні
|
Приходить пішки сам
|
Зміст проповідництва
|
Серія повчань Ісуса Христа, найвідоміші частини - блаженства, молитва «Отче наш», заповіді не противитися злу, не судити інших.
|
Єдине моральне положення: «Всі люди добрі»
|
Хто такий Іуда
|
Один з учнів
|
Не є учнем, Ієшуа знайомиться з ним біля храму
|
Арешт
|
У Гетсиманському саду
|
У домі Іуди
|
Поховання
|
Йосип Ариматейський з дозволу Пілата ховає у вирубаній в скелі гробниці
|
Тіло викрадає Левій Матвій і віддає землі
|
Доля Іуди
|
Повернув тридцять срібняків, пішов і вдавився
|
Вбитий за наказом Пілата
|
Ставлення до прийдешньої смерті
|
Визначена смерть на хресті в ім’я спокути гріхів людства
|
Боїться, просить Пілата відпустити його
|
Особистість, яка визначає сюжет
|
Ісус Христос
|
Понтій Пілат
|
- У чому, на вашу думку, причина такої невідповідності двох текстів? («Майстер і Маргарита» – це не священна книга, яка утверджує певну релігійну істину).
«Я один у світі», — говорить про себе І. Єдина людина, виявив інтерес до його проповідей, — складальник податей Левій Матвій, який ходить за ним з пергаментом і безперервно пише, але він «не так записує», там все переплутано, і можна «побоюватися, що плутанина ця буде продовжуватися дуже тривалий час». Нарешті, Іуда з Кириафа, що видав Ієшуа , не учень його, а випадковий знайомий, з яким зав’язався небезпечний розмова про державну владу.
У кожної людини є свобода вибору, і кожен робить свій вибір сам.
У підсумку сюжетні лінії двох романів завершуються, змикаючись у єдиній просторово-часовій точці – у Вічності, де Майстер і його герой Пілат зустрічаються і знаходять «прощення і вічний притулок».
Долю Майстра вирішено на небі. Рішення передає Воланду Левій Матвій.
ІV. Підведення підсумків
Формулювання висновків, виставлення та коментар оцінок.
Слово вчителя.
Отже, сьогодні на занятті ми спробували вирішити наступні моральні проблеми, надзвичайно гостро поставлені М. Булгаковим у романі «Майстер і Маргарита»: взаємовідношення свободи людини і матеріального благополуччя, особистості і влади, проблему морального вибору та відповідальності за цей вибір.
- Що хотів донести нам Булгаков?
Відповіді учнів.
Булгаков знав твердо, що опублікувати роман він не зможе, що рано чи пізно він буде розіп’ятий за цей роман. Але в письменникові жила слабка надія на здоровий глузд сучасного йому «прокуратора». Не здійснилося.
Герой роману Майстра, Ієшуа Га-Ноцрі, засуджений. Його мирні промови, то заперечують насильство, небезпечніші для влади, ніж прямий заклик. Ієшуа небезпечніший від убивці, якого помилував Понтій Пілат. І хоча він зумів підкорити прокуратора своїм розумом і дивною силою слова, Пілат направляє на смерть саме його, боячись за себе, за свою кар’єру. Як політик Понтій Пілат переміг, але зазнав поразки перед великою силою духу. І прокур це зрозумів.
Понтій Пілат нагадував Булгакову деяких сучасних письменників політиків і державних діячів. Але є істотна відмінність: розправа над безневинним коштувало Пілатові важких душевних мук, а сучасним письменникам і політикам вдавалося уникнути навіть докорів власного сумління. Так біблійний сюжет зіткнувся із реальним життям.
Герой роману Майстра, Ієшуа Га-Ноцрі, засуджений. Його мирні промови, то заперечують насильство, небезпечніші для влади, ніж прямий заклик. Ієшуа небезпечніший від убивці, якого помилував Понтій Пілат. І хоча він зумів підкорити прокуратора своїм розумом і дивною силою слова, Пілат направляє на смерть саме його, боячись за себе, за свою кар’єру. Як політик Понтій Пілат переміг, але зазнав поразки перед великою силою духу. І прокур це зрозумів.
Понтій Пілат нагадував Булгакову деяких сучасних письменників політиків і державних діячів. Але є істотна відмінність: розправа над безневинним коштувало Пілатові важких душевних мук, а сучасним письменникам і політикам вдавалося уникнути навіть докорів власного сумління. Так біблійний сюжет зіткнувся із реальним життям.
Виставлення та коментар оцінок.
Слово вчителя.
На наступному занятті ми продовжимо працювати з романом М. Булгакова, зокрема проаналізуємо сюжетну лінію, пов’язану з образами Майстра та Маргарити, яку умовно назвали «любовною».
V. Домашнє завдання
1. Підготуватися до характеристики образів Воланда, Майстра та Маргарити (цитатний матеріал; які проблеми піднято, які ідеї утверджуються).
2. Підготуватися до написання твору за романом «Майстер і Маргарита» .
3.
Додаток
Істини Ієшуа Га –Ноцрі
1.Злих людей немає на світі.
2.Правду говорити легко і приємно.
3.Бог один, в нього я вірю.
4.Будь-яка влада являється насиллям над людьми і що настане час, коли не буде влади ні кесарів, ні якої-небудь іншої влади. Людина перейде в королівство істини і справедливості, де взагалі не буде потрібна ніяка влада.
5.Прийде королівство істини.
Немає коментарів:
Дописати коментар