Трагізм долі митця (майстра). Утвердження сили творчості й кохання в долі героїв роману Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита»

МЕТА: допомогти учням усвідомити трагізм долі митця, силу мистецтва й кохання у творі; розвивати усне зв’язне мовлення, образне й логічне мислення, культуру почуттів, уміння висловлювати думки та враження; виховувати шанобливе ставлення до одвічних людських цінностей, прагнення до щирості й гармонічних взаємин.
ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, видання твору, ілюстративні матеріали, таблиці.
                                                ХІД   УРОКУ
  1. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Крім усіх згаданих у романі М. Булгакова «Майстер і Маргарита» тем, проблем та ідей, надзвичайно важливим є утвердження цінності творчості й кохання та їхньої рятівної сили в долях майстра і Маргарити, у долі людини взагалі. «За мною, читачу! Хто сказав тобі, що немає на світі справжнього, вірного, вічного кохання?» — звертається до нас письменник, і ми прямуємо за ним.
  1. Оголошення теми й мети уроку
  2. Формування вмінь і навичок школярів
  1. Пошуково-дослідницьке завдання (у парах)
  • Заповніть таблицю. Дослідіть етапи життя майстра, стан його  душі, моральні якості, доберіть цитати.
(Учні самостійно працюють упродовж 7-10 хв. Під час відповідей на дошці заповнюється загальна таблиця.)
Орієнтовна відповідь
Етапи життя
Стан душі, моральні якості
Цитати
1. Життя в Москві
Самотність, відчуження
...
2. Виграш ста тисяч
Реалізація прагнення до незалежності, свободи творчості


3. Зустріч із Маргаритою
Сильне й несподіване почуття, що раптово виникло

4. Романтичне кохання майстра і Маргарити
Відчуття безмежного «сімейного» щастя

5. Написання роману про Понтія Пилата
Бажання знайти істину, утвердження цінності добра й справедливості

6. Спроба видати роман
Наївність

7. Поява «друга» Алоїзія Могарича
Довірливість

8. Цькування та переслідування майстра літературними критиками, владою
Страх

9. Хвороба майстра
Фізична і моральна слабкість

10. Спалення рукопису
Відчай, відступництво

11. Втеча героя
Визнання своєї поразки

12. Порятунок, наданий «вищими» силами
Спокій


♦       Порівняйте цитати до характеристики Єшуа й майстра, зробіть висновки.
Єшуа
Майстер
«...я не пам’ятаю своїх батьків» «я не маю постійної оселі...»
«Я один на світі»
«У мене немає більше прізвища...
Я відмовився від нього, як і взагалі від усього в житті»; «Жив історик самотньо, не маючи рідних і майже не маючи знайомих у Москві»
«Я мандрую з міста до міста»
«Я ось, наприклад, хотів об’їхати всю земну кулю»
« — Чи знаєш ти якусь мову, крім арамейської?
— Знаю, грецьку»
«Я знаю п’ять мов, крім рідної...»


Висновки. Майстер і Єшуа схожі не лише обставинами і способом життя, а й прагненням віднайти шлях до істини, повернути людям віру в добро та справедливість. Але суспільство, засноване на тоталітарних законах (доба давньої римської імперії початку нашої ери, сталінський режим) не потребує проповідників істини. Єшуа і майстер, як і їхні ідеї, приречені на цькування та переслідування до повного фізичного знищення. Єшуа гідно долає всі моральні випробування, а майстер занепадає духом, припиняє боротьбу за роман і навіть спалює твір. Але майстер не зрікається самої ідеї служіння істині, тому, урешті-решт, заслуговує якщо не на прощення, то на спокій.
Свідченням великої сили мистецтва є спасіння спаленого роману майстра — «рукописи не горять».

  1. Евристична бесіда
  • Як виникає кохання майстра й Маргарити? Можливе таке кохання в реальному житті чи це «наслання Боже», «подарунок долі»?
  • На які жертви йде героїня заради свого коханого? (Маргарита назавжди залишає спокійне, матеріальне забезпечене життя, чоловіка, від якого бачила тільки добро, хоч між ними й не було справжньої любові; укладає угоду з дияволом, стає відьмою і навіть жертвує життям.)
  • Поясніть «ланцюжок» станів Маргарити, описавши епізоди її життя.
Засмучена о збентежена о рішуча о «вільна від усього» о розлючена о тактовна о чарівна о сильна о знесилена о перелякана о відчайдушна о горда о милосердна.
  • У чому милосердя Маргарити? (Пожаліла дитину, випросила у диявола прощення для Фріди)
  • У чому сила Маргарити? (У її самовідданому, до самозречення, коханні до майстра)

  1. Слово вчителя
  • Як відомо, прототипом Маргарити стала Олена Сергіївна, третя дружина М. Булгакова, яка була його музою, другом, редактором і ангелом-охоронцем. Отже, історія кохання майстра і Маргарити має деякі автобіографічні риси.

  1. Домашнє завдання
Уміти характеризувати образи майстра і Маргарити, висловлювати своє ставлення до них.

  1. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
  • Я вражений(-а) тим...

Немає коментарів:

Дописати коментар