МЕТА: допомогти учням усвідомити трагізм долі митця, силу мистецтва й кохання у творі; розвивати усне зв’язне мовлення, образне й логічне мислення, культуру почуттів, уміння висловлювати думки та враження; виховувати шанобливе ставлення до одвічних людських цінностей, прагнення до щирості й гармонічних взаємин.
ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, видання твору, ілюстративні матеріали, таблиці.
ХІД УРОКУ
- Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Крім усіх згаданих у романі М. Булгакова «Майстер і Маргарита» тем, проблем та ідей, надзвичайно важливим є утвердження цінності творчості й кохання та їхньої рятівної сили в долях майстра і Маргарити, у долі людини взагалі. «За мною, читачу! Хто сказав тобі, що немає на світі справжнього, вірного, вічного кохання?» — звертається до нас письменник, і ми прямуємо за ним.
- Оголошення теми й мети уроку
- Формування вмінь і навичок школярів
- Пошуково-дослідницьке завдання (у парах)
- Заповніть таблицю. Дослідіть етапи життя майстра, стан його душі, моральні якості, доберіть цитати.
(Учні самостійно працюють упродовж 7-10 хв. Під час відповідей на дошці заповнюється загальна таблиця.)
Орієнтовна відповідь
Етапи життя
|
Стан душі, моральні якості
|
Цитати
|
1. Життя в Москві
|
Самотність, відчуження
|
...
|
2. Виграш ста тисяч
|
Реалізація прагнення до незалежності, свободи творчості
|
3. Зустріч із Маргаритою
|
Сильне й несподіване почуття, що раптово виникло
| |
4. Романтичне кохання майстра і Маргарити
|
Відчуття безмежного «сімейного» щастя
| |
5. Написання роману про Понтія Пилата
|
Бажання знайти істину, утвердження цінності добра й справедливості
| |
6. Спроба видати роман
|
Наївність
| |
7. Поява «друга» Алоїзія Могарича
|
Довірливість
| |
8. Цькування та переслідування майстра літературними критиками, владою
|
Страх
| |
9. Хвороба майстра
|
Фізична і моральна слабкість
| |
10. Спалення рукопису
|
Відчай, відступництво
| |
11. Втеча героя
|
Визнання своєї поразки
| |
12. Порятунок, наданий «вищими» силами
|
Спокій
|
♦ Порівняйте цитати до характеристики Єшуа й майстра, зробіть висновки.
Єшуа
|
Майстер
|
«...я не пам’ятаю своїх батьків» «я не маю постійної оселі...»
«Я один на світі»
|
«У мене немає більше прізвища...
Я відмовився від нього, як і взагалі від усього в житті»; «Жив історик самотньо, не маючи рідних і майже не маючи знайомих у Москві»
|
«Я мандрую з міста до міста»
|
«Я ось, наприклад, хотів об’їхати всю земну кулю»
|
« — Чи знаєш ти якусь мову, крім арамейської?
— Знаю, грецьку»
|
«Я знаю п’ять мов, крім рідної...»
|
Висновки. Майстер і Єшуа схожі не лише обставинами і способом життя, а й прагненням віднайти шлях до істини, повернути людям віру в добро та справедливість. Але суспільство, засноване на тоталітарних законах (доба давньої римської імперії початку нашої ери, сталінський режим) не потребує проповідників істини. Єшуа і майстер, як і їхні ідеї, приречені на цькування та переслідування до повного фізичного знищення. Єшуа гідно долає всі моральні випробування, а майстер занепадає духом, припиняє боротьбу за роман і навіть спалює твір. Але майстер не зрікається самої ідеї служіння істині, тому, урешті-решт, заслуговує якщо не на прощення, то на спокій.
Свідченням великої сили мистецтва є спасіння спаленого роману майстра — «рукописи не горять».
- Евристична бесіда
- Як виникає кохання майстра й Маргарити? Можливе таке кохання в реальному житті чи це «наслання Боже», «подарунок долі»?
- На які жертви йде героїня заради свого коханого? (Маргарита назавжди залишає спокійне, матеріальне забезпечене життя, чоловіка, від якого бачила тільки добро, хоч між ними й не було справжньої любові; укладає угоду з дияволом, стає відьмою і навіть жертвує життям.)
- Поясніть «ланцюжок» станів Маргарити, описавши епізоди її життя.
Засмучена о збентежена о рішуча о «вільна від усього» о розлючена о тактовна о чарівна о сильна о знесилена о перелякана о відчайдушна о горда о милосердна.
- У чому милосердя Маргарити? (Пожаліла дитину, випросила у диявола прощення для Фріди)
- У чому сила Маргарити? (У її самовідданому, до самозречення, коханні до майстра)
- Слово вчителя
- Як відомо, прототипом Маргарити стала Олена Сергіївна, третя дружина М. Булгакова, яка була його музою, другом, редактором і ангелом-охоронцем. Отже, історія кохання майстра і Маргарити має деякі автобіографічні риси.
- Домашнє завдання
Уміти характеризувати образи майстра і Маргарити, висловлювати своє ставлення до них.
- Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
- Я вражений(-а) тим...
Немає коментарів:
Дописати коментар