Зображення у новелі Ф.Кафки « Перевтілення» трагедії відчуження особистості та викриття абсурдності світового буття

Зображення у новелі Ф.Кафки « Перевтілення» трагедії відчуження особистості, внутрішніх суперечностей головного героя твору, особистостей композиції, сенсу центральної метафори, викриття абсурдності світового буття

Мета. Використовуючи метод дослідження, розкрити своєрідність світобачення Ф.Кафки, з’ясувати суперечливість характеру головного героя; розвивати творчі здібності учнів,  вміння аналізувати художній текст, формувати вміння встановлювати логічні зв’язки; виховувати доброзичливість, чуйність, повагу один до одного.

Тип уроку: урок – дослідження.
   Уставленні до ближнього
    є щось від молитви,
    у ставленні до себе –
    від пошуку, молитва
    дає сили для пошуку.
                       Ф.Кафка
Хід уроку.
  1. Вступне слово вчителя. Бесіда.
До середини ХІХ століття література вже мала зразки літературного типу «маленької людини». Після пушкінського Самсона Виріна від Гоголя прийшов Акакій Акакійович Башмачкін – безпомічна, слабенька людина – невдаха, яка не викликає читацької симпатії.
  • До якого висновку веде нас письменник, виводячи на своїх сторінках тип «маленької людини»?(Спонукає замислитись своїм людським «я», письменника хвилює проблема беззахисності людини).
  • Твір Кафки має назву «Перевтілення». Чи маємо ми підставу говорити про метафоричність?( Так , адже метафора – образне явище. Коли властивості одного предмета переносяться на інший. У цьому разі метафора прозора: комаха – людина).
Спробуймо зрозуміти «кафканський світ» , проаналізувавши новелу «Перевтілення».
  • Що ви знаєте про жанрову своєрідність новели?
  • Який прийом використовує Кафка у своєму творі? (Автор веде внутрішню розмову персонажу, невимовного у бесіді, не оформлену словом. Широке використання художньої деталі дедалі відіграє в цій новелі важливу роль).
  • Які події, що відбуваються в новелі, називаємо абсурдними?(Перевтілення людини в комаху; відвернення сімї від близької людини; сімя радіє з того, що помирає член їхньої родини: «Воно здохло!»).
  • Початок новели приводить у маєток, де живе родина Грегора Замзи. Грегор відчув що він став комахою. Які почуття і думки хвилюють його в цей момент?(Страх, що він не вийде на роботу, що залишить сімю без грошей, що викличе гнів начальства)
  • Знайдіть у тексті визначальні риси батька, матері, сестри.(зачитують).
  • Що эднаэ звичайну міщанську родину? (Безнадія і сором: їх спіткало горе, про яке їхні родичі та знайомі і гадки не мали. «Закони родини вимагають проковтнути огиду і терпіти, терпіти»).
  • Як почуває себе Грегор у новій личині? Чи хвилюють його проблеми сімї?
  • Про душевний стан членів сімї Замзи.
  • Який момент розвитку подій у тексті можна вважати зав’язкою?(І – частина перетворення Григора.)Кульмінація (ІІ частина) – вигнання Грегора батьком з кімнати, жорстокість).Розв’язка(ІІІ – частина) – смерть Грегора.
  • Користуючись схемою , розкрийте етапи розвитку стосунків в родині після перевтілення Грегора.
Опорно – логічна схема до твору.
І частина                                   ІІ частина                                  ІІІ частина
              








Поява Грегора -                           поява Грегора -                      поява Грегора -  
відповідь на                                 прагнення допомогти            результат захоплення
прохання родини                        матері, що зомліла грою сестри на скрипці




Батько, мати, сестра – усі відштовхують його



ворожість розгубленість відчуженість



інтер’єр


гарна кімната «пустеля» кімната для непотребу

- Чому, на ваш погляд, Кафка не закінчив новелу смертю Грегора, а продовжує оповідь далі?


Висновки. Тема «маленькі люди» дістає у Кафки гіперболічного узагальнення. ХХ століття – створення нових видів зброї, нових заходів знищення людства, фашистських ідей щодо оволодіння світом – де тут місце для звичайної людини? Вона тільки засіб для досягнення мети сильної особистості, її можна знищити , розтерти з пилом землі – і нічого у світі не  зміниться, бо знищена тільки маленька комашка у Всесвіті – людина. То чи це тільки особиста проблема письменника?
  1. Дослідження у групах «Хто винен у смерті комівояжера Грегора Замзи?»
Учні у групах готуються до представлення свого завдання на одну із тем.
1). «Я» Грегор Замза.
(Учень «у подобі Григора» (костюмі) задає провокаційні питання однокласникам, відповіді на які вони аргументують).
  • Теза. «я був поганим сином, тому і перетворився на комаху».
  • Теза « Я живу в своїй родині, серед прекрасних і люблячих людей більш чужий ніж чужак».
  • Теза. «У мене немає родинних почуттів».
Висновок. Кафка нікого не звинувачує, він бачить причину відчуження у собі, відчуває її на якомусь генетичному рівні. В цій трагедії немає винуватців, є тільки приречені.
2). Діалог з батьком.
Учень – батько відповідає на запитання, використовуючи матеріал тексту.
  • Може можна було б пошукати роботу, або хоч якось допомогти синові утримувати сім’ю?
  • Одне з яблук, якими ви кинули у власного сина, зачепилось на його колючках і , гниючи, завдало йому болю. Розкажіть про цей випадок.
  • Часом ви дивитесь у дзеркало, що ви там бачите? (Описує власний портрет).
  • Чи зробили ви хоч маленьку спробу допомогти синові у його хворобі?
Висновок. В цій людині не збереглося нічого такого, що мало б відношення до ласки і ніжності. Він жорстокий і безжальний. Його бездушність і незацікавленість долею сина біли набагато сильнішими за будь – які удари вбивці.
3). Монолог матері.
Висновок. Мати має до Грегора не материнські почуття. Їй неприємна істота, що знаходиться в сусідній кімнаті.
4). Діалог з Гретою.
- Чи розуміли ви один одного до перевтілення?
- Як змінилося ваше відношення  до брата після перевтілення?
- Чи усвідомили ви, що прирікаєте на самотність не тільки брата, а й себе саму?
Загальні висновки.
В смерті Грегора Замзи винні всі.
Сім’я – бо залишили його на самоті з власними проблемами. Службовці – колеги – дивно, що у нього і на службі не було ні друзів, ні приятелів. Кожен живе своїм особистим життям. Сам Грегор – можливо, бо не намагається боротись зі своєю потворністю.
Людина, якою б вона не була, потребує співчуття тих, хто її оточує .
  1. Риси модернізму у творі.
  • Реалістично дана минула біографія Грегора, життя Замз.
  • Фантастичне, гротескне – сам факт перетворення, все, що відбулося з сім’єю з моменту перетворення Грегора і до його смерті, опис комахи її поведінки.
  • Фантастичність розповіді надає порушення хронологічного розповідного  часу, прийом, що застосовувався після Кафки усіма модерністами.
  • Розповідь ведеться від третьої особи і сприймається як постійний внутрішні монолог героя, який пропускає через призму свого «Я» оточуючий світ.
  • Ім’я  є тільки у Грегора і Грети.
  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання. Якби вам трапилася нагода перевтілитися, ким би ви хотіли бути? Напишіть твір - мініатюру.                           

Немає коментарів:

Дописати коментар