Зображення у новелі Ф.Кафки « Перевтілення» трагедії відчуження особистості, внутрішніх суперечностей головного героя твору, особистостей композиції, сенсу центральної метафори, викриття абсурдності світового буття
Мета. Використовуючи метод дослідження, розкрити своєрідність світобачення Ф.Кафки, з’ясувати суперечливість характеру головного героя; розвивати творчі здібності учнів, вміння аналізувати художній текст, формувати вміння встановлювати логічні зв’язки; виховувати доброзичливість, чуйність, повагу один до одного.
Тип уроку: урок – дослідження.
Уставленні до ближнього
є щось від молитви,
у ставленні до себе –
від пошуку, молитва
дає сили для пошуку.
Ф.Кафка
Хід уроку.
- Вступне слово вчителя. Бесіда.
До середини ХІХ століття література вже мала зразки літературного типу «маленької людини». Після пушкінського Самсона Виріна від Гоголя прийшов Акакій Акакійович Башмачкін – безпомічна, слабенька людина – невдаха, яка не викликає читацької симпатії.
- До якого висновку веде нас письменник, виводячи на своїх сторінках тип «маленької людини»?(Спонукає замислитись своїм людським «я», письменника хвилює проблема беззахисності людини).
- Твір Кафки має назву «Перевтілення». Чи маємо ми підставу говорити про метафоричність?( Так , адже метафора – образне явище. Коли властивості одного предмета переносяться на інший. У цьому разі метафора прозора: комаха – людина).
Спробуймо зрозуміти «кафканський світ» , проаналізувавши новелу «Перевтілення».
- Що ви знаєте про жанрову своєрідність новели?
- Який прийом використовує Кафка у своєму творі? (Автор веде внутрішню розмову персонажу, невимовного у бесіді, не оформлену словом. Широке використання художньої деталі дедалі відіграє в цій новелі важливу роль).
- Які події, що відбуваються в новелі, називаємо абсурдними?(Перевтілення людини в комаху; відвернення сімї від близької людини; сімя радіє з того, що помирає член їхньої родини: «Воно здохло!»).
- Початок новели приводить у маєток, де живе родина Грегора Замзи. Грегор відчув що він став комахою. Які почуття і думки хвилюють його в цей момент?(Страх, що він не вийде на роботу, що залишить сімю без грошей, що викличе гнів начальства)
- Знайдіть у тексті визначальні риси батька, матері, сестри.(зачитують).
- Що эднаэ звичайну міщанську родину? (Безнадія і сором: їх спіткало горе, про яке їхні родичі та знайомі і гадки не мали. «Закони родини вимагають проковтнути огиду і терпіти, терпіти»).
- Як почуває себе Грегор у новій личині? Чи хвилюють його проблеми сімї?
- Про душевний стан членів сімї Замзи.
- Який момент розвитку подій у тексті можна вважати зав’язкою?(І – частина перетворення Григора.)Кульмінація (ІІ частина) – вигнання Грегора батьком з кімнати, жорстокість).Розв’язка(ІІІ – частина) – смерть Грегора.
- Користуючись схемою , розкрийте етапи розвитку стосунків в родині після перевтілення Грегора.
Опорно – логічна схема до твору.
І частина ІІ частина ІІІ частина
Поява Грегора - поява Грегора - поява Грегора -
відповідь на прагнення допомогти результат захоплення
прохання родини матері, що зомліла грою сестри на скрипці
Батько, мати, сестра – усі відштовхують його
ворожість розгубленість відчуженість
інтер’єр
гарна кімната «пустеля» кімната для непотребу
- Чому, на ваш погляд, Кафка не закінчив новелу смертю Грегора, а продовжує оповідь далі?
Висновки. Тема «маленькі люди» дістає у Кафки гіперболічного узагальнення. ХХ століття – створення нових видів зброї, нових заходів знищення людства, фашистських ідей щодо оволодіння світом – де тут місце для звичайної людини? Вона тільки засіб для досягнення мети сильної особистості, її можна знищити , розтерти з пилом землі – і нічого у світі не зміниться, бо знищена тільки маленька комашка у Всесвіті – людина. То чи це тільки особиста проблема письменника?
- Дослідження у групах «Хто винен у смерті комівояжера Грегора Замзи?»
Учні у групах готуються до представлення свого завдання на одну із тем.
1). «Я» Грегор Замза.
(Учень «у подобі Григора» (костюмі) задає провокаційні питання однокласникам, відповіді на які вони аргументують).
- Теза. «я був поганим сином, тому і перетворився на комаху».
- Теза « Я живу в своїй родині, серед прекрасних і люблячих людей більш чужий ніж чужак».
- Теза. «У мене немає родинних почуттів».
Висновок. Кафка нікого не звинувачує, він бачить причину відчуження у собі, відчуває її на якомусь генетичному рівні. В цій трагедії немає винуватців, є тільки приречені.
2). Діалог з батьком.
Учень – батько відповідає на запитання, використовуючи матеріал тексту.
- Може можна було б пошукати роботу, або хоч якось допомогти синові утримувати сім’ю?
- Одне з яблук, якими ви кинули у власного сина, зачепилось на його колючках і , гниючи, завдало йому болю. Розкажіть про цей випадок.
- Часом ви дивитесь у дзеркало, що ви там бачите? (Описує власний портрет).
- Чи зробили ви хоч маленьку спробу допомогти синові у його хворобі?
Висновок. В цій людині не збереглося нічого такого, що мало б відношення до ласки і ніжності. Він жорстокий і безжальний. Його бездушність і незацікавленість долею сина біли набагато сильнішими за будь – які удари вбивці.
3). Монолог матері.
Висновок. Мати має до Грегора не материнські почуття. Їй неприємна істота, що знаходиться в сусідній кімнаті.
4). Діалог з Гретою.
- Чи розуміли ви один одного до перевтілення?
- Як змінилося ваше відношення до брата після перевтілення?
- Чи усвідомили ви, що прирікаєте на самотність не тільки брата, а й себе саму?
Загальні висновки.
В смерті Грегора Замзи винні всі.
Сім’я – бо залишили його на самоті з власними проблемами. Службовці – колеги – дивно, що у нього і на службі не було ні друзів, ні приятелів. Кожен живе своїм особистим життям. Сам Грегор – можливо, бо не намагається боротись зі своєю потворністю.
Людина, якою б вона не була, потребує співчуття тих, хто її оточує .
- Риси модернізму у творі.
- Реалістично дана минула біографія Грегора, життя Замз.
- Фантастичне, гротескне – сам факт перетворення, все, що відбулося з сім’єю з моменту перетворення Грегора і до його смерті, опис комахи її поведінки.
- Фантастичність розповіді надає порушення хронологічного розповідного часу, прийом, що застосовувався після Кафки усіма модерністами.
- Розповідь ведеться від третьої особи і сприймається як постійний внутрішні монолог героя, який пропускає через призму свого «Я» оточуючий світ.
- Ім’я є тільки у Грегора і Грети.
- Підсумки уроку.
- Домашнє завдання. Якби вам трапилася нагода перевтілитися, ким би ви хотіли бути? Напишіть твір - мініатюру.
Немає коментарів:
Дописати коментар